EN
ایراد، مرجع تخصصی آمار ایران
هزینه تحقیقات بازار چقدر است؟

1402/08/14

زمان مطالعه : 9 دقیقه

هزینه تحقیقات بازار یکی از دغدغه‌های مهم و پررنگ شرکت‌هایی است که قصد انجام تحقیقات بازار را دارند. همانطور که می‌دانید تحقیقات بازار نقش مهمی در اتخاذ تصمیمات هوشمندانه و انتخاب استراتژی‌های صحیح کسب و کارها ایفا می‌کند به همین دلیل هم از مشاغل کوچک و نوپا گرفته تا کمپانی‌های بزرگ و مطرح دنیا، همگی در صدد اجرای تحقیقات بازار در زمینه‌های موردنظرشان هستند.

اما هزینه تحقیقات بازار برای همه این کسب و کارها اهمیت زیادی دارد؛ لذا این بیزینس‌ها به دنبال آموختن نحوه محاسبه هزینه تحقیقات بازاریابی هستند و می‌خواهند بدانند چه عواملی بر هزینه‌های نهایی یک پروژه تحقیقاتی در بازار اثر می‌گذارد. در همین راستا در این مقاله از ایردا به توضیح عوامل هزینه‌ای در تحقیقات بازار و راهکارهای تعیین هزینه تحقیقات بازار می‌پردازیم.

نحوه محاسبه هزینه تحقیقات بازار

برای تعیین هزینه تحقیقات بازار روش‌های زیادی وجود دارد. شرکت‌ها همواره تلاش می‌کنند هزینه‌های تحقیقات بازار را به طرق گوناگون کاهش دهند؛ اما این نکته را فراموش نکنید که کاهش هزینه‌ها به هر قیمتی درست نیست. درواقع تا جایی که به کیفیت تحقیقات خدشه‌ای وارد نشود صرفه جویی در هزینه‌ها ایرادی ندارد.

با توجه به این که برخی شرکت‌ها اجرای پروژه تحقیقات بازار خود را برون سپاری می‌کنند و این کار را به شرکت‌های متخصص در این حوزه می‌سپارند ممکن است در این زمینه قیمت نهایی و برآورد هزینه‌های تحقیقات بازار متفاوت باشد. دلیل اختلاف قیمت‌ها معمولاً چند عامل زیر است:

  • عدم شفافیت اهداف تحقیقات بازار از سمت کارفرما
  • عدم شفافیت اهداف تحقیق بازار از نظر شرکت مجری
  • عدم اطلاع از تاریخچه تحقیقات مرتبط یا موضوع
  • در نظر نگرفتن کیفیت کار و سوابق مجری

 

یک روش دیگر برای تعیین هزینه سفارش تحقیقات بازار، تعیین یک بودجه مشخص از سوی سازمان هاست. درواقع سازمان‌ها از طریق مشخص کردن یک بودجه، میزان هزینه‌ها را کنترل کنند. این کار نیز ایرادات خاص خودش را دارد برای مثال ممکن است باعث افت کیفیت تحقیقات شود. در ادامه مطلب بیشتر به عوامل هزینه‌ای در تحقیقات بازار می‌پردازیم.

نحوه محاسبه هزینه تحقیقات بازار به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ بنابراین اگر قصد اجرای یک پروژه تحقیقات بازار را دارید حتماً برای تعیین و تخمین هزینه تحقیقات بازار به عوامل مؤثر بر آن دقت کنید. این عوامل را در ادامه مطلب توضیح می‌دهیم.

مطالعه بیشتر: چگونه تحقیقات بازار انجام دهیم؟

عوامل هزینه ای در تحقیقات بازار

اجرای تحقیقات بازار به دلیل اطلاعات و آمارهای ارزشمندی که در نهایت به کسب و کارها می‌دهد بسیار ضروری و مهم است. اما در این بین هزینه‌ها نیز اهمیت زیادی دارند و کسب و کارها می‌خواهند هزینه تحقیقات بازار و هزینه سفارش تحقیقات بازاریابی را بدانند.

در این قسمت مهمترین عوامل مؤثر بر هزینه تحقیقات را بر می‌شمریم.

مقیاس و محدود جغرافیایی پروژه

نخستین عامل تأثیرگذار بر هزینه تحقیقات بازار مقیاس پروژه است. منظور از مقیاس یا محدوده پروژه این است که پروژه در چه محدوده جغرافیایی اجرا می‌شود. طبیعتاً هزینه تحقیقات بازار در یک محدوده جغرافیایی کوچک به مراتب کمتر از زمانی است که بخواهیم پروژه تحقیقات بازار خود را در ابعاد گسترده‌تر اجرا کنیم.

برای مثال تصور کنید بخواهید یک محصول را به صورت محلی در یک منطقه خاص ارائه دهید در این شرایط تحقیقات شما در یک منطقه کوچک و محدود اجرا می‌شود؛ اما در شرایطی که بخواهید محصولی را در ابعاد بزرگ‌تر تولید یا وارد کنید طبیعتاً نمونه تحقیقاتی و بازار هدف شما نیز بزرگ‌تر می‌شود.

بنابراین، هرچه محدوده تحقیقاتی شما بزرگ‌تر و پراکنده‌تر باشد هزینه تحقیقات بازار نیز بیشتر می‌شود. محدوده جغرافیایی و میزان پراکندگی جزو عوامل تأثیرگذار و بسیار مؤثر در زمینه هزینه سفارش تحقیقات بازاریابی هستند که کارفرمایان باید پیش از آغاز کار به آن توجه داشته باشند.

موضوع و زمینه تحقیقات بازار

هزینه تحقیقات بازار شما تا حدود زیادی به این بستگی دارد که در چه زمینه‌ای می‌خواهید به تحقیق بپردازید. متأسفانه برخی شرکت‌ها برای کاهش هزینه‌های نهایی، تحقیقات را به صورت ناقص و جزئی انجام می‌دهند. برای مثال به انجام یک نظرسنجی ساده یا پرس و جو از تعداد محدودی از افراد بازار اکتفا کرده و به این ترتیب فکر می‌کنند تحقیقات بازار را انجام داده‌اند.

هر موضوعی که برای تحقیقات بازار انتخاب می‌کنید هزینه‌هایی را برای شما در پی خواهد داشت که اجتناب‌ناپذیر هستند و از طرفی حذف کردن مراحل تحقیق به دلیل صرفه جویی اشتباهی است که نباید مرتکب شوید؛ زیرا نتایجی که به شما می‌دهد نامعتبر خواهد بود.

چالش‌هایی که موضوع تحقیق در مقابل محقق قرار می‌دهد نیز جزو عوامل هزینه‌ای تحقیقات بازار محسوب می‌شود. این چالش‌ها و مشکلات ناشی از دسترسی به اطلاعات و نمونه‌گیری همگی جزو عوامل پررنگ و مؤثر در روند انجام تحقیقات بازار هستند.

مدت زمان انجام تحقیقات

عامل دیگر در نحوه محاسبه هزینه سفارش تحقیقات بازاریابی، مدت زمان تعیین شده برای انجام پروژه است. طبیعتاً هرچه مدت زمان پروژه طولانی‌تر شود هزینه‌های جاری آن نیز افزایش می‌یابد. از طرفی کوتاه بودن زمان انجام تحقیقات نیز می‌تواند عاملی برای افزایش هزینه‌ها باشد.

شرکت‌ها و هیئت مدیره آنها بر اساس شرایطی همچون سیاست‌ها و استراتژی‌های درون سازمانی، جذب سرمایه‌گذار و غیره یک بازه زمانی را برای انجام تحقیقات بازار مشخص می‌کنند. چنانچه این بازه زمانی بیش از حد طولانی یا کوتاه باشد باعث افت کیفیت و نتایج تحقیق یا هدر رفت سرمایه می‌شود. با این حال معمولاً در زمینه تحقیقات بازار با محدودیت زمانی مواجهه هستیم و شرکت‌های کارفرما خواهان هرچه زودتر انجام شدن تحقیقات بازار هستند.

یکی از سؤالاتی که مطرح می‌شود این است که مدت زمان استاندارد برای انجام تحقیقات بازار چقدر است؟ زمان مشخص و استانداردی برای تحقیقات بازار وجود ندارد؛ زیرا این تحقیقات در زمینه‌های مختلف اجرا می‌شوند.

آنچه که در این باره باید بدانیم این است که مدت زمان انجام پروژه یکی از عوامل مهم در نحوه محاسبه هزینه تحقیقات بازار است.

حجم و تعداد نمونه‌های تحقیق

منظور از نمونه، بخشی از جامعه هدف است که برای انجام تحقیقات انتخاب می‌کنیم. درواقع از آنجا که در بسیاری از مواقع نمی‌توانیم تحقیقات را در ابعاد گسترده و در تمامی بازار هدف اجرا کنیم باید یک نمونه گزینش کرده و تحقیقات را روی نمونه انجام دهیم.

حجم و تعداد نمونه تحقیقاتی از دیگر عوامل مؤثر بر هزینه تحقیقات بازار است. داشتن بانک اطلاعاتی از مشتریان و مصرف کنندگان در این زمینه می‌تواند بسیار کمک کننده باشد؛ بنابراین برای برآورد و محاسبه هزینه تحقیقات بازار باید حتماً به عوامل هزینه‌ای در تحقیقات بازار از جمله حجم و میزان نمونه نیز دقت کنید.

مواردی که تا اینجا گفتیم مهمترین و تأثیرگذارترین عوامل تعیین هزینه تحقیقات بازار هستند. اگر در زمینه تحقیقات بازار دانش و مهارت کافی را نداشته باشید به دلیل کم‌تجربگی معمولاً هزینه‌ها چند برابر می‌شود؛ لذا توصیه می‌کنیم حتماً انجام این تحقیقات را به شرکت‌های باتجربه و متخصص در این زمینه محول کنید.

یکی از شرکت‌های با سابقه و موفق در زمینه ارائه آمار مناسب جهت انجام تحقیقات بازار، ایردا نام دارد. ایردا منبع معتبر آمار و دیتاهای دست اول است که می‌توانید برای دسترسی به اطلاعات و آمارهای ارزشمند و یا انجام تحقیقات آماری به آن مراجعه کنید.

نحوه محاسبه هزینه تحقیقات بازار

قیمت و هزینه نهایی جزو فاکتورهای بسیار مهم برای شرکت‌ها و کسب و کارها هستند. همانطور که گفتیم نداشتن تجربه در این زمینه خود یکی از عوامل آزمون و خطا و هدر رفت سرمایه است و منجر به افزایش هزینه تحقیقات بازار می‌شود. در ادامه دو روش کارآمد برای تخمین هزینه‌های ناشی از تحقیقات بازار را به شما معرفی می‌کنیم.

سناریوهای مختلف بسازید

اگر قصد انجام تحقیقات بازار را دارید تنها به یک سناریو و برنامه اکتفا نکنید. وقتی یک برنامه و پلن برای شما هزینه‌های زیادی در پی دارد با ایجاد تغییرات، سناریوهای دیگری بسازید. البته ناگفته نماند که ارائه سناریوهای مختلف، مهارت و تجربه بسیار بالایی می‌خواهد چرا که هر سناریو یک تصمیم چند وجهی است.

همچنین این سناریو ها باید جوابگوی اهداف تحقیق مجموعه شما باشند. از طرفی تغییراتی که ایجاد می‌کنید نباید خدشه‌ای به روایی و پایایی تحقیقات وارد کند. ایردا همواره آماده ارائه مشاوره و راهنمایی برای سناریوهای تحقیقاتی شماست.

از دریافت مشاوره غافل نشوید

روش دوم برای کنترل و برآورد هزینه تحقیقات بازار، دریافت مشاوره و راهنمایی است. از آنجا که در هر زمینه‌ای به افراد متخصص مراجعه می‌کنیم در زمینه تحقیقات بازار نیز باید به شرکت‌ها و تیم‌های متخصص مراجعه نمائیم.

تحقیقات بازار به عنوان یک پروژه کاملاً تخصصی ابعاد و زوایای پنهانی دارد که از دید ما مخفی است و تنها افراد متخصص و مجری در این حوزه می‌توانند آن را ببینند و درباره آن تصمیم گیری کنند. از طرفی برخی مشکلات و چالش‌ها نیز حین اجرای کار خود را نشان می‌دهند و تیم اجرا کننده باید تصمیم بگیرند چگونه با این معضل برخورد نمایند؛ لذا برای کنترل و درک نحوه محاسبه هزینه تحقیقات بازاریابی بهترین کار دریافت مشاوره و پرسیدن سؤالات خود از یک تیم متبحر در این زمینه است.

چرا تحقیقات بازار مهم است؟

اگر به عنوان مدیر و دارنده یک کسب و کار، هنوز هم برای آغاز تحقیقات بازار تردید دارید حتماً به این نکته توجه داشته باشید که رقبای شما بارها از فرصت‌های طلایی نهفته در تحقیقات بازار استفاده می‌کنند تا بتوانند محصولاتی جذاب‌تر و باب سلیقه مشتریان تولید کنند.

شما نیز می‌توانید به کمک تحقیقات بازار، جامعه هدف خود را به نحو بهتر و کامل‌تری بشناسید.

در این بخش دو دلیل برای اهمیت داشتن این گونه تحقیقات را ذکر می‌کنیم:

 

1. شناسایی تهدیدها و فرصت‌های بازار

تحقیقات بازار به شناسایی فرصت‌های جدید بازار برای ارائه محصولات موجود و جدید، کمک شایانی می‌کند. همچنین اطلاعات مفیدی درباره سهم بازار، ماهیت رقابت، سطح رضایت مشتریان، عملکرد فروش و کانال توزیع کسب و کارها ارائه می‌دهد. از این اطلاعات می‌توانید در جهت رشد و توسعه مجموعه خود استفاده کنید.

 

2. تدوین استراتژی‌های بازار

همانطور که می‌دانید امروزه بازارها بیشتر از آن که محلی باشند جهانی هستند. به همین علت هم تولید کنندگان به دنبال راهی برای حفظ مشتریان خود هستند. درواقع آنقدر رقابت در میان برندهای مختلف و تولید کنندگان زیاد است که کسب‌وکارهای مختلف راهی جز تحلیل و بررسی نیازها و سلایق مخاطبان ندارند. اطلاعات حاصل از تحقیقات بازار نه تنها به تدوین استراتژی‌های بازار بلکه به اجرای صحیح آن‌ها نیز کمک می‌کند.

راهی برای کنترل هزینه های تحقیقات بازار

در این نوشتار سعی کردیم شما را با روش‌ها و راهکارهای برآورد و کنترل هزینه تحقیقات بازار آشنا کنیم. این نکته را فراموش نکنید، هزینه‌ای که شما برای انجام تحقیقات بازار می‌پردازید در نهایت با نتایج سودمندی که از محل آمارها و تجزیه و تحلیل آنها به دست می‌آورید، جبران می‌شود.

اگر به دنبال راهی برای کنترل هزینه‌های تحقیقات و انجام تحقیقات به بهترین شکل هستید ما در مجموعه ایردا آماده ارائه مشاوره تخصصی و راهنمایی شما عزیزان هستیم. ایردا پروژه تحقیقات بازار مجموعه شما را به بهترین شکل ممکن اجرا می‌کند. برای ارتباط به کارشناسان ما همین الان با شماره تلفن‌های ایردا تماس حاصل فرمایید.

خلاصه

هزینه تحقیقات بازار یکی از دغدغه‌های مهم و پررنگ شرکت‌هایی است که قصد انجام تحقیقات بازار را دارند. همانطور که می‌دانید تحقیقات بازار نقش مهمی در اتخاذ تصمیمات هوشمندانه و انتخاب استراتژی‌های صحیح کسب و کارها ایفا می‌کند به همین دلیل هم از مشاغل کوچک و نوپا گرفته تا کمپانی‌های بزرگ و مطرح دنیا، همگی در صدد اجرای تحقیقات بازار در زمینه‌های موردنظرشان هستند.

 

عوامل هزینه‌ای در تحقیقات بازار عبارت‌اند از:

  • مقیاس و محدود جغرافیایی پروژه: منظور از مقیاس یا محدوده پروژه این است که پروژه در چه محدوده جغرافیایی اجرا می‌شود.
  • موضوع و زمینه تحقیقات بازار: هر موضوعی که برای تحقیقات بازار انتخاب می‌کنید هزینه‌هایی را برای شما در پی خواهد داشت که اجتناب‌ناپذیر هستند
  • مدت زمان انجام تحقیقات: طبیعتاً هرچه مدت زمان پروژه طولانی‌تر شود هزینه‌های جاری آن نیز افزایش می‌یابد. از طرفی کوتاه بودن زمان انجام تحقیقات نیز می‌تواند عاملی برای افزایش هزینه‌ها باشد.
  • حجم و تعداد نمونه‌های تحقیق: منظور از نمونه، بخشی از جامعه هدف است که برای انجام تحقیقات انتخاب می‌کنیم.

 

این نکته را فراموش نکنید، هزینه‌ای که شما برای انجام تحقیقات بازار می‌پردازید در نهایت با نتایج سودمندی که از محل آمارها و تجزیه و تحلیل آنها به دست می‌آورید، جبران می‌شود.

10 لایک
کامنت :

لیست نظرات

نظری برای این نوشته ثبت نشده است

background Layer ۱