EN
ایراد، مرجع تخصصی آمار ایران
چگونه تحقیقات بازار انجام دهیم؟

1402/08/13

زمان مطالعه : 15 دقیقه

چگونه تحقیقات بازار انجام دهیم؟ این سؤالی است که بسیاری از کسب و کارها می‌پرسند. درواقع مشاغل و بیزینس‌های مختلف، بعد از آن که از اهمیت و فواید تحقیقات بازار در راستای رشد و توسعه خودآگاه می‌شوند، می‌خواهند راه و روش‌های اجرای تحقیقات بازار را نیز بدانند.

اگر شما هم می‌خواهید تحقیقات بازار را انجام دهید، در گام اول باید به خوبی با تکنیک‌ها و روش‌های انجام تحقیقات بازار و تهیه گزارش تحقیقات بازار آشنا باشید. از این رو، ما در این مقاله از بلاگ گروه ایردا، قصد داریم ابعاد مختلف اجرای تحقیقات بازار را برای شما توضیح دهیم.

روش‌های انجام تحقیقات بازار 

روش‌های انجام تحقیقات بازار یا Marketing Research بسیار متنوع هستند. هر یک از این روش‌ها به بیزینس‌ها کمک می‌کنند تا اطلاعات مورد نیازشان را از بازار استخراج کرده و از آنها در بخش‌های مختلف استفاده کنند.

برای اجرای تحقیقات بازار، ابتدا باید روش‌های مختلف را بشناسیم و از ویژگی‌ها و قابلیت‌های هر یک آگاه باشیم. در ادامه روش‌های انجام تحقیقات بازار و گزارش تحقیق بازار را توضیح می‌دهیم.

مطالعه بیشتر: تحقیقات بازار چیست؟

روش تحقیق اولیه

منظور از تحقیقات اولیه، جمع آوری اطلاعات به صورت خام و استخراج آمارهای مختلف از آن است. در این روش پژوهشگران با ابزارهای مختلف، اقدام به گردآوری اطلاعات مختلف کرده و در نهایت آمارهای دست اول و تازه را ارائه می‌دهند. 

این روش سختی‌های خاص خودش را دارد؛ زیرا به جای این که از آمار و اطلاعات موجود استفاده کنیم خودمان وارد میدان شده و آمارها را استخراج می‌کنیم. انواع روش‌های انجام تحقیقات اولیه عبارت است از:

  • گروه‌های تمرکز
  • مصاحبه‌ها
  • نظرسنجی‌ها
  • پرسشنامه ها

این نوع از تحقیقات بازاریابی به تقویت استراتژی بازاریابی کسب و کار شما به وسیله داده‌ها و اطلاعات به دست آمده از مشتریان کمک می‌کند. به نوعی می‌توان گفت این داده‌ها از ارزشمندترین انواع تحقیقات بازاریابی هستند؛ زیرا به طور اختصاصی درباره کسب و کار و مشتریان شماست. به کمک این آمارها می‌توانید جزئیات دقیقی از نقاط ضعف و قوت خود را از دیدگاه مشتریان پیدا کنید. 

یکی از ابزارهای پرکاربرد در تحقیقات اولیه، پرسشنامه و نظرسنجی‌ها هستند. به خصوص وقتی بخواهید سؤالات خود را از تعداد زیادی مخاطب بپرسید، پرسشنامه و نظرسنجی گزینه بسیار خوبی است. چگونه تحقیقات بازار انجام دهیم؟ امروزه به لطف تکنولوژی می‌توانیم نظرسنجی و پرسشنامه ها را به صورت آنلاین در اختیار افراد قرار دهیم. به این ترتیب با سرعت بیشتر و دقت بالاتر، فرایند جمع آوری داده انجام می‌شود. این یکی از روش‌های انجام تحقیقات بازار است.

روش تحقیق ثانویه

انجام تحقیقات بازار

چگونه تحقیقات بازار انجام دهیم؟ یکی دیگر از روش‌های اجرای تحقیقات بازار، تحقیقات ثانویه است. در تحقیقات ثانویه به اطلاعات و آمارهای موجود اکتفا می‌کنیم. این اطلاعات در حوزه‌های مختلف، توسط نهادها یا ارگان‌های متفاوتی جمع آوری شده‌اند و حال ما می‌توانیم از آنها استفاده کنیم. درواقع به جای آن که بخش زیادی از وقت خود را صرف تهیه پرسشنامه و نظرسنجی و استخراج آمارها کنیم، این آمار و اطلاعات را به صورت آماده دریافت می‌کنیم. 

نکته مهم این است که در تحقیقات ثانویه به اطلاعات موثق و صحیح دسترسی داشته باشیم. برخی از منابع مناسب برای انجام تحقیقات ثانویه عبارت‌اند از:

  • مقالات
  • ایبوک ها
  • اینفوگرافی‌ها
  • ویدئوها
  • وایت پیپرها
  • برخی پایان‌نامه‌ها و تحقیقات دانشگاهی
  • مراجع معتبری آماری در کشور

اجرای تحقیقات بازار به این روش، به بیزینس‌ها کمک می‌کند که بتوانند به یک درک کلی از وضعیت صنعت خود در بازار برسند. به کمک تحقیقات ثانویه می‌توانیم رقبای خود را بشناسیم، ببینیم چگونه رفتار می‌کنند، آمارهای مهم صنعت خود را استخراج کنیم و استراتژی‌های بازاریابی منسجم‌تر و مؤثرتری را برنامه ریزی نمائیم.

البته در این زمینه ممکن است با دو مشکل مواجه شویم:

  1. به برخی آمارها و اطلاعات دسترسی نداشته باشیم.
  2. اطلاعات موجود قدیمی و غیر قابل استناد باشد.

در چنین شرایطی باید چه کنیم؟ ایردا پاسخی جامع برای حل این مشکلات است. تقریباً در هر زمینه‌ای که بخواهید می‌توانید به آسانی اطلاعات و آمارهای کامل آن را از ایردا دریافت کنید. همچنین دیتاها و آمارهایی که ایردا در اختیار شما می‌گذارد کاملاً تازه، معتبر و موثق هستند.

به کمک اطلاعاتی که از طریق تحقیقات ثانویه به دست می‌آید می‌توانید بحران‌ها و ریسک‌ها و نقاط حساس مسیر را پیش بینی کنید. همچنین می‌توانید به بسیاری از آمار و اطلاعات مربوط به رقبای خود نیز دسترسی داشته باشید. چگونه تحقیقات بازار انجام دهیم؟ آنچه تا اینجا گفتیم، توضیحاتی درباره دو روش اجرای تحقیقات بازار یعنی روش‌های اولیه و ثانویه بود. اما دو روش دیگر نیز برای اجرای تحقیقات بازار و تهیه گزارش تحقیقات بازار وجود دارد. این دو روش را در ادامه توضیح می‌دهیم.

روش تحقیق کیفی

چگونه تحقیقات بازار انجام دهیم؟ یکی از روش‌های رایج انجام تحقیقات بازار و تهیه گزارش تحقیقات بازار، روش کیفی است. در روش کیفی، داده‌ها برونداد عددی ندارند. به طور کلی در علم آمار وقتی محتوا و اطلاعات حالت عددی نداشته باشند به آن کیفی گفته می‌شود. تحقیقات کیفی ممکن است اولیه یا ثانویه باشند.

 در تحقیقات کیفی اولیه می‌توانید از نظرسنجی‌ها و پرسشنامه آنلاین برای فهم احساسات مشتری درباره محصولات یا خدماتتان استفاده کنید. به عنوان مثال در پرسشنامه سنجش رضایت مشتریان، می‌توان از آنها فیدبک‌های کاملی درباره محصول یا خدمات دریافت کرد. 

طبیعتاً بازخوردها و نظرات مشتریان یا میزان رضایت‌ها امری کیفی است و حالت عددی ندارد. در تحقیقات بازار کیفی می‌توانید سؤالاتی از مشتریان بپرسید که با اعداد قابل پاسخگویی نیستند. برای مثال از آنها بپرسید چرا برند یا محصولات ما را برای استفاده، انتخاب کرده‌اید؟ 

پاسخ‌هایی که مشتریان به این سؤالات می‌دهند، اطلاعات بسیار ارزشمندی هستند که در ادامه مسیر برای اولویت بندی، تولید محصولات جدید و غیره به شما کمک می‌کنند. بسیاری از برندها از تحقیقات کیفی برای تست محصول جدید در ابتدای ورود به بازار استفاده می‌کنند، تا نقاط ضعف و قوت آن را ارزیابی کنند. چگونه تحقیقات بازار انجام دهیم؟ چهارمین روش برای اجرای تحقیقات بازار و تهیه گزارش تحقیقات بازار، روش کمی است.

روش تحقیق کمی

روش تحقیق بازار کمی، مختص آمارها و اطلاعات عددی است. تحقیقات کمی را نیز می‌توانیم به شیوه اولیه یا ثانویه اجرا کنیم. تحقیقات کمی،  ضریب خطای کمتری دارند و چون عددی هستند در نهایت تجزیه و تحلیل آنها نیز آسان‌تر است. اطلاعاتی که از این روش به دست می‌آید پشتوانه قدرتمندی برای اتخاذ استراتژی‌ها و سیاست‌های کلی است. روش‌های مختلف برای جمع آوری اطلاعات در تحقیقات کمی، عبارت‌اند از:

  • نرخ پرش
  • تعداد بازدیدهای صفحه
  • سهم بازار
  • نرخ تعامل
  • میزان تعامل شبکه‌های اجتماعی
  • تعداد فالوورها در شبکه‌های اجتماعی

هر یک از این ابزارها به ما می‌گویند که باید سرمایه و توجه خود را صرف کدام بخش کنیم. زمانی که بدانیم چه جایگاهی در بازار و در میان رقبا داریم، بدون شک گام‌های بعدی را با آگاهی و دقت بیشتری بر می‌داریم.

مطالعه بیشتر: انواع روش های تحقیقات بازار

ابزارهای اجرای تحقیقات بازار

چگونه تحقیقات بازار انجام دهیم؟ برای انجام تحقیقات بازار به ابزارهایی نیاز داریم تا بتوانیم اطلاعات مورد نظر را جمع آوری کنیم. بهتر است که خود را به یک ابزار و روش محدود نکنید و بنابر شرایط و متناسب با موضوع از روش‌ها و ابزارهای متنوع در این زمینه استفاده نمایید. در ادامه هر یک از ابزارهایی که پژوهشگران جهت اجرای تحقیقات بازار و تهیه گزارش تحقیقات بازار از آن استفاده می‌کنند، را به شما معرفی می‌کنیم.

پرسشنامه ها

اغلب ما دست کم یکبار پرسشنامه ای را تکمیل کرده‌ایم. پرسشنامه ها، متداول‌ترین روش تحقیقات بازار هستند. گزارش‌ها نیز حاکی از آن است که رایج‌ترین و پراستفاده‌ترین، ابزار در تحقیقات بازار پرسشنامه ها هستند.

این ابزار، ساده، راحت و ارزان قیمت است و استفاده از آن در ابعاد بزرگ ممکن است. برای جمع آوری دیتاهای زیاد در مدت زمان کوتاه این ابزار، بسیار کاربردی است. همچنین طبقه بندی و تهیه گزارش تحقیقات بازار هنگامی که اطلاعات از این طریق جمع آوری شده باشد، سریع‌تر و راحت‌تر است.

مطالعه بیشتر: هزینه انجام تحقیقات بازار چقدر است؟

مصاحبه

چگونه تحقیقات بازار انجام دهیم؟ مصاحبه را می‌توان به صورت گروهی یا تک به تک انجام داد. این روش، خردمندانه‌ترین شیوه برای جمع آوری اطلاعات در تحقیقات بازار است. در شرایطی که امکان مصاحبه حضوری وجود نداشته باشد می‌توانید از مصاحبه آنلاین کمک بگیرید. به این ترتیب مصاحبه‌گر می‌تواند با سؤالات خود، اعماق ذهن و آنچه در پستوی افکار مخاطب می‌گذرد را نیز استخراج کند.

گروه‌های تمرکز

برای این کار، گروه‌هایی از افراد انتخاب می‌شوند که دقیقاً منطبق بر بازار هدف کسب و کار هستند. یک شخص ماهر و آموزش دیده در این گروه‌ها حضور پیدا کرده و مکالمه‌ای را درباره تجربه خود از محصولات یا خدمات برند بیان می‌کند. این شخص به‌گونه‌ای گروه را به بیان نظرات و تجربیات و نیازهای خود ترغیب می‌کند تا در نهایت برند به بینشی عمیق درباره مخاطبان خود برسد. چگونه تحقیقات بازار انجام دهیم؟

گروه‌های تمرکز، یکی از روش‌های خطرناک در تحقیقات بازار محسوب می‌شوند به خصوص اگر در این زمینه بی‌تجربه یا کم‌تجربه هستید بهتر است به سراغ این روش نروید؛ زیرا ممکن است نتایج تحقیقتان با سوگیری و انواع خطاها مواجه گردد.

مشاهده

در این شیوه برای اجرای تحقیقات بازار، جلسه‌ای برگزار شده و مخاطبان و مشتریان در آن حضور دارند. در این جلسه باید یک فرد مسئول بررسی و رصد رفتارهای مختلف مشتریان باشد. این موضوع کمک می‌کند تا جزئی‌ترین اتفاقات را در جامعه هدف خودارزیابی کنید. 

مشاهده، بهترین جایگزین برای گروه‌های تمرکز به شمار می‌رود. از یک سو از گروه‌های تمرکز، ارزان‌تر است و از دیگر سو چون افراد تحت فشار جلسه و جو سنگین آن نیستند، آزادانه‌تر رفتار می‌کنند. البته در این شیوه نمی‌توانید به عمق افکار و نظرات مشتریان پی ببرید؛ لذا روش مشاهده، هرگز نمی‌تواند جایگزین مصاحبه یا پرسشنامه شود.

مطالعه بیشتر: تفاوت روش تحقیقات بازار کمی و تحقیقات بازار کیفی

تهیه گزارش تحقیقات بازار

انجام تحقیقات بازار

یکی از مراحل مهم در تحقیقات بازار، تهیه گزارش است. گزارشی که از تحقیقات تهیه می‌کنید ماحصل تمام تلاش‌ها و زحمات گروه شماست، پس باید به اندازه کافی دقت و صبر برای آن داشته باشید. این گزارش، باید شامل موضوع و معضل اولیه، روند طراحی تحقیقات، روش‌های اجرای تحقیق و گردآوری اطلاعات، روش‌های طبقه بندی دیتاها، نتایج، راه حل‌ها و غیره باشد.

تهیه گزارش تحقیقات بازار، همچون سایر مراحل آن به تجربه و مهارت کافی نیاز دارد و شما باید اشراف کاملی بر روند تحقیقات داشته باشید تا بتوانید یک گزارش جامع و کامل تهیه کنید.

اهمیت تحقیقات بازار

این روزها دیگر اهمیت تحقیقات بازار و شناخت جامعه هدف، بر کسی پوشیده نیست. با شناخت و تسلط به بازار هدف، کسب و کارها می‌توانند محصولاتی منطبق بر نیاز و خواست مشتریان تولید کنند و از سوی دیگر، توانایی پیش بینی بحران‌ها و فرصت‌ها را نیز کسب می‌کنند.

یکی از ارکان اصلی در روند تحقیقات بازار، دسترسی به آمار و اطلاعات دست اول و تازه است؛ زیرا بسیاری از مواقع، اطلاعات و آمارهایی که یک کسب و کار به آن نیاز دارد، در دسترس نیست یا مربوط به سایر کشورهاست و یا بسیار قدیمی و غیر قابل اتکا است. شرکت ایردا، یک مرجع تخصصی در زمینه آمار و اطلاعات است که در کوتاه‌ترین زمان ممکن اطلاعات و آمارهای معتبر و تازه را در اختیار شما قرار می‌دهد و شما می‌توانید به آسانی به اطلاعات مورد نیاز خود از طریق این شرکت دست پیدا کنید.

خلاصه

روش‌های انجام تحقیقات بازار یا Marketing Research بسیار متنوع هستند. هر یک از این روش‌ها به بیزینس‌ها کمک می‌کنند تا اطلاعات مورد نیازشان را از بازار استخراج کرده و از آنها در بخش‌های مختلف استفاده کنند.

روش‌های انجام تحقیقات بازار عبارت است از:

  • تحقیقات اولیه
  • تحقیقات ثانویه
  • تحقیقات کیفی
  • تحقیقات کمی

اجرای تحقیقات بازار، به بیزینس‌ها کمک می‌کند که بتوانند به یک درک کلی از وضعیت صنعت خود در بازار برسند. به کمک این تحقیقات می‌توانیم رقبای خود را بشناسیم، ببینیم چگونه رفتار می‌کنند، آمارهای مهم صنعت خود را استخراج کنیم و استراتژی‌های بازاریابی منسجم‌تر و مؤثرتری را برنامه ریزی نمائیم.

یکی از ارکان اصلی در روند تحقیقات بازار، دسترسی به آمار و اطلاعات دست اول و تازه است؛ زیرا بسیاری از مواقع، اطلاعات و آمارهایی که یک کسب و کار به آن نیاز دارد، در دسترس نیست یا مربوط به سایر کشورهاست و یا بسیار قدیمی و غیر قابل اتکا است. شرکت ایردا، یک مرجع تخصصی در زمینه آمار و اطلاعات است که در کوتاه‌ترین زمان ممکن اطلاعات و آمارهای معتبر و تازه را در اختیار شما قرار می‌دهد.

9 لایک
کامنت :

لیست نظرات

نظری برای این نوشته ثبت نشده است

background Layer ۱