EN
تحقیقات بازار چیست

1401/06/14

زمان مطالعه : 9 دقیقه

تحقیقات بازار چیست؟ از جمله مهم ترین سوالاتی است که هر فردی برای راه اندازی یا توسعه کسب و کار خود باید به آن بپردازد.

 

تحقیقات بازار یکی از تاثیر گذارترین راه هایی است که به کمک آن میتوانید بینش صحیحی نسبت به مشتریان و نیز رقیبان صنعت پیدا کنید ، در واقع یکی از مهم ترین مفاهیمی است که شناخت آن برای پیشبرد کسب و کار امری ضروری می باشد. امروزه در صنایع مختلف رقابت تنگاتنگی وجود دارد و همواره این مشتریان بوده اند که حق انتخاب دارند و انتخاب نهایی را میکنند.

همه ما به خوبی آگاهیم که مشتریان به صورت آنلاین اطلاعات خود را جمع آوری میکنند و تصمیم نهایی را می گیرند. اما آیا این ایده به ذهن شما خطور کرده است که برنامه بازاریابی خود را با تصمیم مشتریان تطبیق دهید؟


در این مقاله ضمن بیان اینکه تحقیق بازار چیست و تفاوت های تحقیقات بازار و تحقیقات بازاریابی ، که بازاریابان از لفظ مارکتینگ به جای آن هم استفاده میکنند ؛ به طور مفصل درباره مراحل و روش های آن اطلاعات مفیدی به شما عزیزان عرضه میداریم.


تحقیقات بازار چیست

 

تحقیقات بازار به عبارت دیگر مارکت ریسرچ چیست؟


در حقیقت میشود در پاسخ به سوال تحقیقات بازار چیست گفت که آن دسته از اطلاعاتی که برای تصمیم گیری های مربوط به کسب و کار مهم هستند را میتوانید به کمک تحقیقات بازار به راحتی به دست بیاورید. همچنین برای تصمیمات مرتبط با کسب و کار های کوچک که قصد ورود به حوزه جدید و یا تولید محصولات جدیدی را دارند بسیار موثر و تاثیر گذار است.


از این رو در تحقیقات بازار و یا همان مارکت ریسرچ روش های متفاوتی وجود دارد که کسب و کار ها برای جمع‌آوری اطلاعات و داده های استفاده از محصول بهره می گیرند.

 


تحقیقات بازاریابی و یا همان (Marketing Research) چیست؟


تحقیقات بازاریابی و یا مارکتینگ ریسرچ به مجموعه از فرآیند هایی گفته میشود که در آن مشتریان ، تولید کننده و مصرف کننده نهایی ، با کمک جمع آوری اطلاعات به هم متصل میشوند. حال آنکه این اطلاعات برای بیان تعریف فرصت ها و تهدید های بازاریابی ، درک جامع تر نسبت به فرآیند بازاریابی و نحوه بهبود آن و نیز ارزیابی فعالیت های بازاریابی استفاده میشود.

اکنون که به طور مختصر با تعریف هر یک به طور جداگانه آشنا شدید خوب است نگاهی به تفاوت های تحقیقات بازار و تحقیقات بازاریابی بیاندازیم.

میشود گفت که هر دو آنها شامل فعالیت هایی هستند که پیش از فروش محصولی انجام میشوند و جزئی از مارکتینگ محسوب میشوند‌. از این رو بعضی از متخصصین این عرصه بر این باورند که تحقیقات بازار در حقیقت زیرمجموعه تحقیقات بازاریابی است‌. اما گروهی دیگر نیز مصرند که هردوی این مفاهیم در بعضی از فعالیت ها هم پوشانی دارند. به عبارت دیگر آنها بعضی از فعالیت ها از قبیل ترند های بازار ، بررسی بازار هدف ، سایز بازار و... را جزئی از تحقیقات بازار میدانند که مستقل از تحقیقات بازاریابی است‌.

مثال هایی از تحقیقات بازاریابی شامل مواردی همچون: بهینه سازی در تبلیغات ، رضایت مشتریان و تغییر نحوه نگرش نسبت به برندینگ ، تست آن و غیره است. برای بیان مثال هایی جهت توضیح اینکه تحقیقات بازار چیست هم‌ گزینه هایی همچون : سایز بازار و بررسی بازار هدف ، ترند ها و اجناس به روز و مد در بازار و غیره را میشود بیان کرد.

 

اما هر دوی این مفاهیم در موضوعاتی همچون ویژگی های محصول ، قیمت گذاری و تخمین تقاضای مشتریان مانند هم هستند و میشود گفت که در این زمینه ها شباهت دارند.



تحقیقات بازار چه سوالاتی را پاسخگو میباشد؟


گزینه های زیر و آمار ها و سوالات مشابه از جمله آمارها و داده هایی است که تحقیقات بازار میتواند به شما ارائه دهد.

بر اساس آمارها و داده های موجود:


بر طبق اطلاعات و داده های اینستاگرام که در سال 2017 صورت گرفت حدودا 80 درصد از کاربران و اکانت های اینستاگرام دست کم یک پیج بیزینسی و تجاری را دنبال میکنند.
بر اساس اطلاعات و داده های گوگل ، به طور تقریبی 75 درصد از کاربران تلفن های هوشمند برای اینکه به پاسخ سوالاتشان برسند و نیاز هایشان را بر طرف کنند به سراغ موتور های جستجو که قدرتمندترینشان همان گوگل است ، می روند.

 

همچنین بر اساس تحقیقات صورت گرفته در سال 2016 ، حدودا ٪78 از مصرف کننده ها به جهت دریافت ایمیل های متعدد و پی در پی از یک برند ، عضویت خود را از خبرنامه ایمیلی آن برند به طور کامل لغو میکنند.‌

 

چرا تحقیقات بازار امری ضروری و مفید است؟

 

بیاید نگاهی به این بیاندازیم که چرا کسب و کار ها و یا به طور کلی افرادی که دنبال آمار و اطلاعات دقیق و مفید نسبت به پروژه و یا کسب و کاری هستند باید از تحقیقات بازار استفاده کنند و مزیت های مارکت ریسرچ چیست؟

 

رقابت در صنعت امری بزرگ تر و مهم تر از تنها مقایسه نام های دو برند است.

بر طبق بررسی های صورت گرفته درbusiness insider  به طور تقریبی %72 از کسب و کار های کوچک و تازه تاسیس شده تمام

تمرکز و فوکس خود را بر افزایش درآمد قرار میدهند‌.


 چرا تحقیقات بازار

 

تحقیقات بازار به این کسب و کار ها کمک های شایانی میکند. کمک هایی همچون:


1. دید صحیح نسبت به رقیب های خود در این حرفه

به این صورت که با بررسی نقاط ضعف و قوت رقیب ها ، کسب و کار ها میتوانند مزیت رقابتی خود را کشف کنند. به عبارت دیگر آنها برای جلب نظر مشتریان باید بدانند که دیگر رقیبان برای جلب نظر مشتریان چه محصولاتی با چه نوع ویژگی هایی ارائه میکنند‌.


2. آشنایی با مشتریانی که با کسب و کار شما مرتبط اند.

خوب است بدانید که بیشتر کسب و کار ها فکر میکنند که نیاز مشتریان خود را میشناسند و این در صورتی است که پس از مارکت ریسرچ و کسب اطلاعات و آمار درباره مشتریان متوجه شده اند که اشتباه میکردند. شما با انجام تحقیقات بازار قادر خواهید بود که یک پروفایل تقریبی از نیاز های مشتریان تهیه کنید.

 

3. یافتن فرصت ها و موقعیت های جدید برای معرفی محصولتان

پس از آنکه متوجه شدید تحقیقات بازار چیست ، میتوانید فرصت های موجود در بازار و نیاز هایی که برای یک محصول است را به دست بیاورید‌. با گذر زمان و تکنولوژی نیاز مشتریان نیز به تغییرات در محصولات نمایان میشود. اگر شما ندانید که مارکت ریسرچ چیست و با کمک آن محصولات خود را آپدیت نکنید ، با وجود رقیبان جدید و به روز ، مشتریان شما ممکن است که به سمت آن رقیبان کشیده شوند.

 

4. پیش‌بینی نیاز مشتریان 

ویژگی های اقتصادی و محیطی تاثیر به سزایی در کسب و کار های کوچک و نوپا دارند. اگر مشتریان شما نتوانند بودجه قابل ملاحظه ای را برای خرید کنار بگذارند ، قطعا برای خرید با تعلل بیشتری محصول مورد نیاز خود را تهیه میکنند. شما با بررسی های لازم‌ توسط تحقیقات بازار  در خصوص شرایط اقتصادی کشور میتوانید تصمیماتی بگیرید که متناسب با اقتصاد کشور باشد.

 


حالا که دانستیم تحقیقات بازار چیست؟ وقت آن است که به تشریح مراحل انجام آن بپردازیم.

انجام تحقیقات بازار در حقیقت شامل 5 مرحله میشود که در ادامه به طور اجمالی نگاهی به آنها انداخته ایم. اما در خاطر داشته باشید که هر کدام از این مراحل توضیحات خود را دارند.

 

مراحل انجام تحقیقات بازار

مرحله 1. مشخص کردن پرسونای مشتریا

مرحله 2. ایجاد تعامل با مخاطبین هدف خود

که برای این بررسی سه روش مطرح است :

 - کمک گرفتن از گروه کانونی
 - انجام مصاحبه تلفنی
 - تهیه پرسش نامه آنلاین

مرحله 3. تهیه کردن سوالاتی برای تحقیق

مرحله 4. تهیه کردن لیستی از رقیبان

مرحله 5. خلاصه کردن نتایج تحقیق

 

شرکت ایردا در تحقیق بازار چه کمکی می کند؟

 

ایردا ؛ مرجع تخصصی آمار ایران است و در راستای جمع آوری آمار برای انجام تحقیقات بازار به افراد کمک می کند.

 

این شرکت با ارائه آمار مورد نیاز شما و نیز علاوه بر ارائه آمار و داده های مورد نیاز به تحلیل و پیش بینی آن نیز میپردازد.


از جمله مزایای شرکت ایردا:


۱. این شرکت با آماده داشتن بیش از ۲۵ هزار عنوان آمار و داده های مرتبط با موضوع های متفاوت هر نوع آماری که شما نیاز داشته باشید را برای شما فراهم میکند.


۲.اگر موضوع شما خاص است و جزو آن ۲۵ هزار عنوان آمار نیست و یا اینکه قصد سفارش یک داده آماری خاص را دارید ، اصلا نگران نباشید چرا که شما میتوانید به راحتی از تیم حرفه ای و مجرب این شرکت بخواهید که هر نوع آمار سفارشی را برای شما تهیه کنند.


۳. شرکت ایردا با تیم متخصصی که دارد به صورت اصولی و با بررسی منابع موثق به جمع آوری آمار و داده می پردازد که ممکن است برای هرکسی دسترسی به آن منابع مقدور نباشد. در حال حاضر شرکت ایردا از بیش از 150 منبع اطلاعاتی معتبر برای جمع آوری آمار استفاده می کند.


۴. گاهی اوقات شما اطلاعات آماری مربوط با یک پروژه را دارید اما اگر خودتان بخواهید آن را انجام دهید به زمان بیشتری نیاز است تا اینکه به طور مستقیم از شرکت ایردا بخواهید در اسرع وقت مقاله و داده های مورد نیازتان را فراهم کند.

 

حال نیز برای درک بهتر از پروسه طولانی و نیز سختی که این شرکت طی می کند ، خوب است نگاهی به روش ها و ابزار های مورد

استفاده در مارکت ریسرچ بیاندازیم.

 

شرکت ایردا برای تحقیق بازار

 

روش های تحقیقات بازار

 

روش اول : تحقیقات پایه ای

این روش شامل اطلاعات اولیه ای میشود که کارشناس بازاریابی از مشتریان و نیز بازار کسب میکند. شرکت های تحقیقات بازار به روش های مختلف همچون focus group ، مصاحبه تلفنی ، پرسشنامه آنلاین و غیره اطلاعات مورد نیاز را به دست می آورند. که خب همین امر خود دلیل قاطعی بر آن است که انجام این امور نیاز به یک تیم با سابقه است. این شرکت ها در نتیجه این تحقیقات میتوانند نسبت به چالش های مشتریان در این حوزه اطلاعات و آگاهی های بیشتری کسب کنند‌.

 

روش دوم :‌ تحقیقات ثانویه

در انجام تحقیقات ثانویه شرکت های تحقیقات بازار از اطلاعات و داده هایی که به وسیله منبع های خارجی از قبیل آژانس های دولتی و نیز شرکت های آماری تهیه شده است بهره میبرند. خوب است بدانید که این اطلاعات و داده ها در مجلات ، روزنامه ها ، کتاب ها ، سایت ها و آژانس های مختلف دولتی و غیر دولتی انتشار میشوند. همچنین از جمله منابع ثانویه میتوان به موارد زیر اشاره داشت:

 

منابع تجاری: منبع هایی که به ازای مبلغی که دریافت میکنند با صورت تهیه حساب کاربری در آن منبع ها و یا خرید کتاب و مجله آنها ، داده ها و اطلاعات مفید به فایده ای را در اختیار شما قرار میدهند.

 

منابع عمومی: از جمله منابع رایگان که افراد متخصص و یا شرکت های مارکت ریسرچ اطلاعات خود را به طور رایگان از آنها دریافت میکنند ، کتابخانه ها هستند.

مؤسسات آموزشی: دانشگاه ها و موسسه های آموزشی داده ها و اطلاعات معتبر و با ارزشی در رابطه با بسیاری از منابع تجاری در اختیار شما قرار دهند.

 

نگاهی اجمالی به تحقیق بازار و نقش ایردا در مارکت ریسرچ

 

اگر بخواهیم نگاهی کلی به مقاله و مطالب ذکر شده در آن داشته باشیم باید بگوییم که تحقیقات بازار به شما کمک میکند تا اطلاعات ، داده و آمارهای مورد نظر خود را در هر بخش از بازار به راحتی به دست بیاورید. زیرا همانطور که در مقاله ذکر کردیم گاهی به دست آوردن این اطلاعات و داده ها نیاز به مهارت دارد و عموم افراد به دلایل مختلف همچون کمبود وقت ، نداشتن مهارت کافی ، عدم دسترسی به منابع معتبر توانایی کسب اطلاعات و داده در مورد موضوعی را ندارند.

 

در این جور مواقع شرکت های مارکت ریسرچ به شما کمک میکنند که اطلاعات مورد نیاز خود درباره هر موضوعی که نیاز دارید را به دست آورید. ما در ایردا در خصوص جمع آوری آمار مورد نیاز شما فعالیت می کنیم تا بتوانید تحقیقات بازار مورد نظر خود را انجام دهید.

 

بیش از ۲۵ هزار آمار و اطلاعات در مورد موضوعات متفاوت در سایت ایردا موجود است و همچنین اگر موضوعی که نیاز دارید خارج از موارد آماده باشد ،  به راحتی میتوانید آن را سفارش دهید و اگر نیاز به تحلیل یا پیش بینی آمار نیز داشته باشید ، ما در ایردا آماده خدمات رسانی به شما هستیم.

 

امیدواریم از مطالب ذکر شده در مقاله پیش رو نهایت استفاده را برده باشید و توانسته باشیم علاوه بر پاسخ به سوال تحقیقات بازار چیست؟ به شما دید وسیعی جهت بهره بردن از تحقیق بازار داده باشیم.

1 لایک
کامنت :

لیست نظرات

نظری برای این نوشته ثبت نشده است

background Layer ۱