EN
ایراد، مرجع تخصصی آمار ایران
تحقیقات بازار چیست؟ بررسی انواع و روش‌های تحقیقات بازار

1402/08/06

زمان مطالعه : 15 دقیقه

دوست دارید بدانید چرا، چگونه و چه زمانی باید از تحقیقات بازار استفاده کنید؟ حتماً دلتان می‌خواهد بدانید که چرا مردم محصولات یا خدمات شما را نمی‌خرند؟ آیا علاقه‌مند به راه اندازی یک کسب و کار و یا حتی به دنبال یک کمپین بازاریابی جدید هستید، اما نمی‌دانید که مشتریان نهایی‌تان دقیقاً چه می‌خواهند؟

برای پاسخ به سؤالات بالا، به کمک مشتریانتان نیاز دارید. اما در واقعیت چطوری می‌خواهید این داده‌ها را از آنها جمع آوری کنید؟ خب جواب ساده است؛ اینجا، بله دقیقاً اینجا همان جایی است که تحقیقات بازار به کمک شما می‌آید.

در این مقاله از وب سایت ایردا (مرجع تخصصی آمار ایران) قصد داریم به شما کمک کنیم تا راحت‌تر با مفهوم تحقیقات بازار آشنا شوید و در ادامه نیز نمونه‌هایی از این نوع تحقیقات را با هم مرور می‌کنیم.

تحقیقات بازار چیست؟

تحقیقات بازار یک روش فنی است که برای جمع‌آوری اطلاعات درباره هر جنبه‌ای از موضوع مورد نظر استفاده می‌شود. این اطلاعات بعداً می‌توانند تفسیر و در نهایت برای اتخاذ تصمیمات درست استفاده شوند.

به بیانی دیگر:

تحقیقات بازار فرایندی است که در آن شرکت‌ها به دنبال جمع آوری داده‌ها به طور سیستماتیک برای تصمیم‌گیری بهتر هستند. با این حال، ارزش واقعی این تحقیقات در روشی است که در آن از تمام داده‌های به دست آمده برای دستیابی به دانش بهتر درمورد مصرف‌کننده و بازار استفاده می‌شود.

فرآیند تحقیقات بازار را می‌توان از طریق انجام نظرسنجی، تعامل با گروهی از افراد که به‌عنوان نمونه نیز شناخته می‌شوند، انجام مصاحبه و سایر فرآیندهای مشابه انجام داد.

هدف اولیه از انجام تحقیقات بازار، درک یا بررسی بازار مرتبط با یک محصول یا خدمات خاص است تا تصمیم بگیرید که مخاطب چگونه به یک محصول یا خدمات واکنش نشان خواهد داد. اطلاعات به دست آمده از انجام تحقیقات بازار می‌تواند برای تنظیم فعالیت‌های بازاریابی / تبلیغاتی یا تعیین اولویت‌های مصرف‌کننده (در صورت وجود) استفاده شود.

چرا تحقیقات بازار مهم است؟

تحقیقات بازار | ایردا

انجام تحقیقات یکی از بهترین راه‌های دستیابی به رضایت مشتری، کاهش ریزش مشتری و ارتقای کسب و کار است. در ادامه دلایلی را بیان کردیم که چرا تحقیقات بازار مهم است و باید در هر کسب و کاری مورد توجه قرار گیرد:

  • اطلاعات ارزشمند: اطلاعات و فرصت‌هایی را در مورد ارزش محصولات موجود و جدید فراهم می‌کند، بنابراین به کسب و کارها کمک می‌کند تا بر اساس آن برنامه ریزی و استراتژی داشته باشند.
  • مشتری محوری: به تعیین نیاز و خواسته مشتریان کمک می‌کند. بازاریابی امری مشتری محور است و درک مشتریان و نیازهای آنها به کسب و کارها کمک می‌کند تا محصولات یا خدماتی را طراحی کنند که به بهترین وجه مناسب آنها باشد. به یاد داشته باشید که ردیابی سفر مشتری خود یک راه عالی برای به دست آوردن بینش ارزشمند در مورد احساسات مشتریان نسبت به برندتان است.
  • پیشبینیها: کسب و کارها با درک نیازهای مشتریان می‌توانند تولید و فروش خود را نیز پیش بینی کنند. تحقیقات بازار همچنین به تعیین موجودی بهینه کمک می‌کند.
  • مزیت رقابتی: یکی از مزیت‌های رقابتی تحقیقات بازار، پیشی گرفتن از رقباست؛ زیرا با داشتن داده‌های ارزشمند از مشتریان می‌توان استراتژی‌های تجاری بهینه‌تری نسبت به رقبا آماده کرد.

انواع تحقیقات بازار: روش‌ها و نمونه‌های تحقیق بازار

تحقیقات بازار به کسب و کارها کمک می‌کند تا رفتار مصرف‌کنندگان را بهتر درک کنند و همچنین بفهمند که مشتریان حاضر به پرداخت چه میزان هزینه‌ای برای داشتن یک محصول هستند.

بسته به روش‌ها و ابزار مورد نیاز، متدهای زیر وجود دارند:

1. تحقیقات بازار اولیه (ترکیبی از تحقیقات کمی و کیفی)

تحقیقات بازار اولیه فرایندی است که در آن سازمان‌ها یا کسب‌وکارها با مصرف‌کنندگان نهایی در تماس هستند یا شخص ثالثی را برای انجام مطالعات مربوطه برای جمع‌آوری داده‌ها استخدام می‌کنند. داده‌های جمع آوری شده می‌توانند داده‌های کیفی (داده‌های غیر عددی) یا داده‌های کمی (داده‌های عددی یا آماری) باشند.

هنگام انجام تحقیقات اولیه بازار، می‌توان دو نوع اطلاعات جمع آوری کرد: اکتشافی و خاص. تحقیق اکتشافی دارای پایان باز است، جایی که یک مشکل با پرسیدن سؤالات باز در قالب مصاحبه مفصل معمولاً با گروه کوچکی از افراد که به عنوان نمونه نیز شناخته می‌شوند، بررسی می‌شود.

در این روش تعداد افراد محدود به 6-10 عضو است. از سوی دیگر، تحقیقات خاص، دقیق‌تر بوده و برای حل مسائلی که با تحقیقات اکتشافی شناسایی می‌شوند، استفاده می‌شود.

همان طور که قبلاً ذکر شد، تحقیقات بازار اولیه ترکیبی از تحلیل تحقیقات بازار کیفی و کمی است. مطالعه کیفی تحقیقات بازار شامل داده‌های نیمه ساختاریافته یا بدون ساختار جمع‌آوری شده از طریق برخی از روش‌های تحقیق کیفی رایج مانند:

گروه متمرکز یا کانونی

گروه کانونی یکی از روش‌های رایج تحقیق کیفی است. گروه متمرکز گروه کوچکی از افراد (6 تا 10) است که معمولاً به نظرسنجی‌های آنلاین ارسال شده پاسخ می‌دهند. بهترین بخش در مورد یک گروه متمرکز این است که اطلاعات را می‌توان از راه دور جمع آوری کرد، بدون اینکه شخصاً با اعضای گروه تعامل داشته باشید. با این حال، این روش از نظر هزینه گران است زیرا برای جمع‌آوری اطلاعات پیچیده استفاده می‌شود.

مصاحبه تک به تک

همان طور که از نام آن پیداست، این روش شامل تعامل شخصی در قالب مصاحبه است که در آن محقق برای جمع‌آوری اطلاعات یا داده‌ها از پاسخ‌دهندگان، یک سری سؤال می‌پرسد. سؤالات عمدتاً سؤالات باز هستند و برای تسهیل پاسخ‌ها پرسیده می‌شوند. این روش به شدت به توانایی و تجربه مصاحبه‌گر برای پرسیدن سؤالاتی که باعث پاسخ دادن می‌شوند، بستگی دارد.

تحقیقات قوم‌نگاری

این نوع تحقیق عمیق در محیط‌های طبیعی پاسخ دهندگان انجام می‌شود. این روش مستلزم این است که مصاحبه کننده خود را با محیط طبیعی پاسخ دهندگان که می‌تواند یک شهر یا یک روستای دورافتاده باشد، تطبیق دهد. محدودیت‌های جغرافیایی می‌تواند مانعی در انجام این نوع تحقیقات باشد. تحقیقات قوم نگاری یا مردمی می‌تواند از چند روز تا چند سال طول بکشد.

سازمان‌ها از روش‌های تحقیق کیفی برای انجام تحقیقات بازار ساختاریافته با استفاده از نظرسنجی‌ها، پرسشنامه‌ها و نظرسنجی‌های آنلاین برای به دست آوردن بینش‌های آماری و برای تصمیم‌گیری آگاهانه استفاده می‌کنند.

این روش زمانی با استفاده از قلم و کاغذ انجام می‌شد. اکنون به ارسال نظرسنجی‌های آنلاین ساختاریافته برای پاسخ دهندگان تبدیل شده است. محققان از پلتفرم‌های نظرسنجی مدرن و مبتنی بر فناوری برای طراحی نظرسنجی خود استفاده می‌کنند.

از طریق یک مکانیسم ساختاریافته، داده‌ها به راحتی جمع‌آوری و گزارش می‌شوند و می‌توان با تمام اطلاعاتی که دست اول در دسترس هستند، اقدامات لازم را انجام داد.

مطالعه بیشتر: انواع روش های تحقیقات بازار

2. تحقیقات بازار ثانویه

تحقیقات بازار ثانویه از اطلاعاتی استفاده می‌کند که توسط منابع خارجی مانند سازمان‌های دولتی، رسانه‌ها، اتاق‌های بازرگانی و غیره به دست آمده‌اند. این اطلاعات در روزنامه‌ها، مجلات، کتاب‌ها، وب‌سایت شرکت‌ها، سازمان‌های دولتی و غیردولتی و غیره منتشر می‌شوند. منبع ثانویه از موارد زیر استفاده می‌کند:

  • منابع عمومی: منابع عمومی مانند کتابخانه روشی عالی برای جمع آوری اطلاعات رایگان هستند. کتابخانه‌های دولتی معمولاً خدمات رایگان ارائه می‌دهند و یک محقق می‌تواند اطلاعات موجود را مستند کند.
  • منابع تجاری: منابع تجاری اگرچه قابل اعتمادند اما گران هستند. روزنامه‌های محلی، مجلات و رسانه‌های تلویزیونی منابع تجاری عالی برای جمع‌آوری اطلاعات هستند.
  • مؤسسات آموزشی: اگرچه منبع بسیار محبوبی برای جمع‌آوری اطلاعات نیستند، اما بیشتر دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی منبع غنی اطلاعات هستند، زیرا پروژه‌های تحقیقاتی زیادی در آنجا نسبت به هر بخش تجاری انجام می‌شود.

سه هدف کلیدی تحقیقات بازار

تحقیقات بازار | ایردا

یک پروژه تحقیقات بازار معمولاً ممکن است 3 نوع هدف مختلف داشته باشد.

  • تجاری: از طریق برنامه ریزی مناسب، سازماندهی و کنترل منابع انسانی و مادی، به توسعه یک شرکت یا کسب و کار کمک می‌کند و در نتیجه تمامی نیازهای خاص در بازار را در زمان مناسب برآورده می‌کند.
  • اجتماعی: برآوردن نیازهای خاص مشتریان از طریق یک محصول یا خدمات مورد نیاز. محصول یا خدمات باید با الزامات و ترجیحات مشتری در هنگام مصرف مطابقت داشته باشد.
  • اقتصادی: منظور تعیین درجه موفقیت یا شکست اقتصادی است که یک شرکت می‌تواند در حین ورود به بازار، یا معرفی محصولات یا خدمات جدید داشته باشد، بنابراین باید همه اقدامات لازم را برای تعیین این درجه موفقیت انجام دهد.

مراحل انجام تحقیقات بازار

اگر بدانید در زمان تحقیقات ممکن است چه اتفاقاتی بیفتد و با آنها چه باید کرد، این کار باعث صرفه‌جویی در وقت محقق و کاهش مشکلات تحقیق می‌شود. شرکت‌های موفق امروزی از مشاوران تحقیقات بازار مانند شرکت ایردا استفاده می‌کنند که به آنها کمک می‌کنند تحقیقات جامعی را تحت یک پلتفرم یکپارچه انجام دهند و بینش عملی بسیار سریع‌تر و با مشکلات کمتری به دست آورند.

مرحله 1: تعریف مشکل

داشتن یک موضوع تحقیقاتی کاملاً مشخص به محققان در هنگام طرح سؤال کمک می‌کند. این سؤالات باید برای حل مشکلات هدایت شوند و باید با پروژه تطبیق داده شوند. اطمینان حاصل کنید که سؤالات به وضوح نوشته شده‌اند و پاسخ دهندگان آنها را درک می‌کنند. محققان می‌توانند با یک گروه کوچک تست بازاریابی انجام دهند تا بدانند آیا سؤالات قابل درک هستند یا خیر و آیا برای به دست آوردن نتایج روشن کننده کافی هستند یا خیر.

اهداف تحقیق باید به روشی دقیق نوشته شوند و شامل شرح مختصری از اطلاعات مورد نیاز و روش به دست آوردن آنها باشد. افراد باید پاسخی برای این سؤال داشته باشند که "چرا ما تحقیق می‌کنیم؟"

مرحله 2: تعریف نمونه

برای انجام تحقیقات بازار، محققین به نمونه‌ای معرف نیاز دارند که بتوان آن را با استفاده از یکی از تکنیک‌های نمونه برداری متعدد جمع آوری کرد. نمونه معرف تعداد کمی از افراد است که تا حد امکان دقیق و منعکس کننده گروه بزرگ‌تری از جامعه هدف هستند.

یک سازمان نمی‌تواند منابع خود را برای جمع آوری اطلاعات از جمعیت اشتباه هدر دهد. مهم است که جامعه نمونه، ویژگی‌هایی را نشان دهد که برای محققین مهم‌اند و نیاز به بررسی دارند.

توجه داشته باشید که بازاریابان همیشه مستعد سوگیری در نمونه هستند؛ زیرا همیشه افرادی هستند که به دلیل مشغله کاری به نظرسنجی پاسخ نمی‌دهند یا به آن پاسخ ناقص می‌دهند، بنابراین محققان ممکن است داده‌های مورد نیاز را به دست نیاورند.

با توجه به حجم نمونه، هرچه بزرگ‌تر باشد، احتمال اینکه نمایانگر و نماینده کل جامعه باشد بیشتر است. یک نمونه بزرگ‌تر به محقق اطمینان بیشتری می‌دهد که افراد مورد نیازشان در دسترس هستند و احتمالاً می‌توانند سوءگیری را کاهش دهند؛ بنابراین اگر می‌خواهند از عدم دقت در نظرسنجی‌ها جلوگیری کنند، باید نمونه‌های بزرگ‌تر و متوازن‌تری داشته باشند.

عملاً تمامی بررسی‌هایی که به صورت جدی مورد توجه قرار می‌گیرند، بر اساس نمونه‌گیری علمی و مبتنی بر تئوری‌های آماری و احتمالات است.

تحقیقات بازار

دو راه برای به دست آوردن نمونه نماینده وجود دارد:

  • نمونه‌گیری احتمالی: در نمونه‌گیری احتمالی، انتخاب نمونه به صورت تصادفی انجام می‌شود که تضمین می‌کند هر یک از اعضای جامعه احتمال سوگیری انتخابی و گنجاندن در گروه نمونه را یکسان خواهند داشت. محققان باید اطمینان حاصل کنند که اطلاعات به‌روز شده‌ای در مورد جامعه‌ای که از آن نمونه می‌گیرند دارند و اکثریت را برای ایجاد نماینده بررسی می‌کنند.
  • نمونه‌گیری غیراحتمالی: در نمونه‌گیری احتمالی، نمونه به صورت تصادفی انتخاب می‌شود. به این معنا که هر فرد در جامعه فرصت یکسانی برای انتخاب به عنوان نمونه دارد و احتمال تبعیض در انتخاب کم است. محققان باید مطمئن شوند که دارای اطلاعات به‌روزی درباره جامعه‌ای هستند که نمونه از آن انتخاب می‌کنند و این اطلاعات برای نمایندگی صحیح اکثریت جامعه بسیار حیاتی است.

این اطلاعات کمک می‌کند تا محدودیت‌هایی بر روی خصوصیات نمونه اعمال شود و محققان بتوانند نمونه‌ای ایجاد کنند که به خوبی نماینده باشد و همچنین قبل از شروع جمع‌آوری اطلاعات، بتوانند کنترلی بر روی آن داشته باشند تا نمونه‌ای کارآمد و مناسب برای تحقیق خود ایجاد کنند.

وقتی نمونه‌ای نماینده نباشد، ممکن است اشتباهات کوچکی در نتایج پیش بیاید. برای مثال، اگر محققان می‌خواهند نمونه‌ای نماینده از 100 کارمند انتخاب کنند، باید به اندازه مساوی از مردان و زنان انتخاب کنند.

حجم نمونه مهم است، اما دقت کامل را تضمین نمی‌کند. مهم‌ترین نکته این است که چگونه نمونه‌ها انتخاب می‌شوند، به عبارت دیگر چارچوب نمونه‌گیری، برای انتخاب نماینده صحیح تأثیر دارد، مثلاً انتخاب افراد از یک لیست در یک نظرسنجی.

مرحله 3: جمع آوری داده‌ها

اولین قدم، تدوین یک ابزار جمع‌آوری داده است. اگر افراد یک نظرسنجی را پاسخ ندهند یا به طور ناقص به آن پاسخ دهند، ممکن است باعث اشتباه در نتیجه تحقیق شود. جمع‌آوری صحیح داده‌ها از این اتفاق جلوگیری می‌کند.

مرحله 4: تجزیه و تحلیل نتایج

همه مراحل تحقیقات بازار با یکدیگر مرتبط هستند. اگر همه اقدامات به‌خوبی انجام شوند، اما تحلیل دقیقی از نتایج انجام نشود، تصمیماتی که گرفته می‌شود، ممکن است مناسب نباشند. تحلیل داده‌ها در یک گزارش جمع‌آوری می‌شود و باید به شکل روشن و واضح نوشته شود تا بتوان بر اساس آن تصمیمات مؤثری گرفت.

هدف از تجزیه و تحلیل و تفسیر نتایج یافتن معنا برای داده‌های به دست آمده است. تمام مراحل قبلی برای رسیدن به این لحظه توسعه یافته‌اند.

چگونه می‌توانیم نتایج تحقیقات را اندازه گیری کنیم؟ اطلاعات کمی که جمع‌آوری می‌شوند، مثل سن، جنس، شغل و تعداد افرادی که مصاحبه شده‌اند، تنها یک بخش از داده‌ها هستند. بسیاری از اطلاعات دیگر، مثل احساسات و تجربیاتی که افراد با ما به اشتراک می‌گذارند، به شکل کمی اندازه‌گیری نمی‌شوند.

برای این کار، از یک ابزار به نام "نقشه همدلی" استفاده می‌شود که ما را وادار به قرار گرفتن در جایگاه مشتریانمان می‌کند. این کار به ما کمک می‌کند تا ویژگی‌هایی را که مشتریان واقعی به آنها ارزش می‌دهند را شناسایی کنیم. این اطلاعات به ما این امکان را می‌دهند که محصولات یا خدمات خود را بهتر با نیازها و علایق مشتریانمان تنظیم کنیم.

هنگامی که تحقیق به دقت برنامه ریزی شده باشد، فرضیه‌ها به‌اندازه کافی تعریف شده و از روش گردآوری مشخص شده استفاده شود، معمولاً تفسیر به راحتی و با موفقیت انجام می‌شود. پس از انجام تحقیقات بازار چه کاری باید انجام دهیم؟

مطالعه بیشتر: تفاوت تحقیقات بازار و تحقیقات بازاریابی

مرحله 5: تهیه گزارش تحقیق

هنگام ارائه نتایج، پژوهشگران باید به این نکات توجه کنند: از این گزارش می‌خواهند به چه هدفی برسند؟ در زمان پاسخ به این سؤال، نباید فرض کنند که ساختار نظرسنجی بهترین روش برای انجام تحلیل است. یک اشتباه رایج این است که گزارش‌ها را به همان ترتیب سؤالات ارائه دهند و اهمیت داستان‌سازی را نادرست ببینند.

برای تهیه گزارش‌های خوب، بهترین تحلیلگران توصیه‌های زیر را ارائه می‌دهند: برای ارائه نتایج از سبک هرم معکوس استفاده کنید، در ابتدا به سؤالات اساسی کسب و کار که باعث انجام تحقیق شده پاسخ دهید. به جای جمع آوری شواهد، با نتیجه گیری شروع کنید و به آنها اصول بدهید. پس از این، محققان می‌توانند جزئیات را در اختیار خوانندگانی که زمان و علاقه کافی دارند، ارائه دهند.

مرحله 6: تصمیم‌گیری

یک سازمان یا محقق هرگز نباید بپرسد که "چرا باید تحقیقات بازار انجام دهد؟ " بلکه باید این کار را انجام دهد!

تحقیقات بازار به محققان کمک می‌کند تا اطلاعات گسترده‌ای را بفهمند، مثل نیازهای مصرف‌کننده یا بازخورد درباره رشد بازار. همچنین می‌توانند اطلاعات مهمی را کشف کنند که به تخمین قیمت محصول یا خدمات کمک می‌کند و نقطه‌ای را پیدا می‌کند که هم برای خود و هم برای مصرف‌کنندگان مفید باشد.

پس تصمیم بگیرید و اقدام کنید!

مزایای تحقیقات بازار کارآمد

تحقیقات بازار | ایردا

 

  • تصمیمات آگاهانه بگیرید:

رشد یک سازمان به نحوه تصمیم‌گیری توسط مدیریت بستگی دارد. با استفاده از تکنیک‌های تحقیقات بازار، مدیریت می‌تواند بر اساس نتایج به دست آمده که پشتوانه دانش و تجربه آنهاست، تصمیمات تجاری بگیرد. تحقیقات بازار به شناخت روندهای بازار کمک می‌کند، بنابراین به طور مکرر انجام می‌شود تا مشتریان را به طور کامل بشناسید.

  • به دست آوردن اطلاعات دقیق:

تحقیقات بازار اطلاعات واقعی و دقیقی را ارائه می‌دهد که سازمان را برای هر گونه اتفاق ناگواری که ممکن است در آینده رخ دهد آماده می‌کند. با بررسی درست بازار، بدون شک یک کسب و کار گامی رو به جلو برداشته و در نتیجه از رقبای موجود خود جلو خواهد زد.

  • اندازه بازار را تعیین کنید:

یک محقق می‌تواند اندازه بازاری را که در صورت فروش یک محصول یا خدمات باید تحت پوشش قرار گیرد تا به سود برسد، ارزیابی کند.

  • انتخاب یک سیستم فروش مناسب:

یک سیستم فروش دقیق را با توجه به نیازهای بازار انتخاب کنید و بر اساس آن، محصول یا خدمت خود را در بازار معرفی کنید.

  • در مورد ترجیحات مشتری بیاموزید:

این کار کمک می‌کند که بدانید ترجیحات (و سلیقه) مشتریان چگونه تغییر می‌کند تا شرکت بتواند ترجیحات، عادات خرید و سطح درآمد آنها را برآورده کند. محققان می‌توانند بر اساس نیازهای خاص مصرف‌کنندگان، نوع محصولی را که باید تولید یا فروخته شود، تعیین کنند.

  • جمع آوری جزئیات در مورد درک مشتری از نام تجاری:

تحقیقات بازار علاوه بر تولید اطلاعات، به محقق کمک می‌کند تا درک کند که مشتریان از سازمان یا برند چه برداشتی دارند.

  • تجزیه و تحلیل روشهای ارتباط با مشتری:

تحقیقات بازار به عنوان راهنمای ارتباط با مشتریان فعلی و بالقوه است.

  • سرمایهگذاری مولد در کسب و کار:

تحقیقات یک سرمایه‌گذاری عالی برای هر کسب و کاری است زیرا به لطف آن اطلاعات ارزشمندی به دست می‌آورند، راه را به محققان نشان‌می‌دهد که مسیر درست را طی کنند و به فروش مورد نیاز خود دست یابند. ایردا تلاش کرده است تا با هموار کردن این راه برای همه کسب و کارها به به موفقیت آنها در بازار کمک کند.

5 نکته تحقیقات بازار برای مشاغل

نکات زیر به کسب و کارها در ایجاد یک استراتژی تحقیقات بازار بهتر کمک می‌کند.

نکته 1: هدف تحقیق خود را مشخص کنید

قبل از شروع تحقیقاتتان، به این فکر کنید که در آینده ممکن است به دنبال توسعه کسب و کارتان باشید. آیا می‌خواهید ترافیک ورودی را افزایش دهید؟ یا به فروش بیشتر دست یابید؟ یا مشتریان یکباره را به مشتریان دائمی تبدیل کنید؟ تعیین هدف به شما کمک می‌کند تا بتوانید باقی تحقیقات و استراتژی بازاریابی آینده خود را به‌خوبی برنامه‌ریزی کنید. داشتن هدف واضح برای تحقیق نشان می‌دهد که چه نوع اطلاعاتی را باید جمع‌آوری کنید.

نکته شماره 2: درباره مشتریان هدف خود بیاموزید

مهم‌ترین چیزی که باید به یاد داشته باشید این است که کسب و کار شما به یک گروه خاص از مشتریان خدمت می‌دهد. این تعریف دقیق از مشتریان مزایای زیادی دارد، مثل اینکه به شما کمک می‌کند بفهمید چه زبانی را باید در بازاریابی خود استفاده کنید و چگونه بهترین ارتباطات را با آنها برقرار کنید. زمانی که به تعریف مشتری هدف خود اهمیت می‌دهید، می‌توانید محصولات و خدمات بهتری برای فروش به آنها ارائه دهید.

آیا می‌خواهید درباره مشتری هدف خود بیشتر بدانید؟ می‌توانید این اطلاعات را از طریق مشاهده و تحقیق درباره نوع مشتریانی که با کسب و کار شما در ارتباط هستند، جمع آوری کنید. برای شروع، اطلاعاتی مانند سن و درآمد آنها ممکن است کمک کننده باشد. همچنین می‌توانید بفهمید که برای زندگی‌شان چه اولویت‌ها و علایقی دارند؟ همچنین، داشتن اطلاعاتی درباره وضعیت تأهل و سطح تحصیلاتشان نیز مفید است.

نکته شماره 3: شناختن مخاطب هدف کمک می‌کند تا به دنبال افراد نامناسب نروید

بیایید یک مثال کلاسیک از نابغه کپی‌رایتینگ، دن کندی، را با هم بررسی کنیم. او توضیح می‌دهد که اگر می‌خواهید یک رستوران با غذاهای لذیذ و تمرکز بر غذاهای گوشتی باز کنید، پس قطعاً نیازی به جلب گیاه‌خواران ندارید. این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا پیام‌های بازاریابی بهتری ایجاد کنید که با مخاطب هدفتان سازگاری داشته باشد.

حتی شناخت اینکه بخشی از مخاطبان، هدف شما نیستید بسیار خوب است. به عبارت دیگر، برای کسب‌وکارهای کوچک، دانستن این موضوع به رشدتان کمک می‌کند. چرا؟ چون اگر سهم اندکی در بازار دارید، می‌توانید به شکل عمیق‌تری با یک بخش خاص از بازار ارتباط برقرار کنید. مزیت شما این است که می‌توانید به طور مختصر و مفید با مخاطبان هدف خود ارتباط برقرار کنید که از قبل نیاز به خرید از شما داشته‌اند.

اگر سعی کنید همه چیز برای همه کس باشد، ممکن است تا حد زیادی پیام اصلی خود را از دست بدهید. به‌جای اینکه همه چیز را در نظر بگیرید، تمرکز خود را بر روی مشتریان هدفتان نگه‌دارید. آنها را تعریف کنید، به تفصیل بپردازید و ببینید چگونه می‌توانید با محصولات و خدمات خود بهترین خدمات را به آنها ارائه دهید.

نکته 4: از رقبای خود بیاموزید

بررسی رقبا برای کسب‌وکارهای آنلاین بسیار مفید است، چرا که به شما این امکان را می‌دهد که از دیدگاه مشتریان خود عمل کنید و به دنبال فرصت‌های جدید تجاری بگردید. با یک نگاه به اینترنت و اطراف شهر خود، می‌توانید از فعالیت رقبایتان آگاه شوید.

به عنوان مثال، اگر یک رستوران ایتالیایی دارید، می‌توانید به رستوران‌های دیگری با همین نوع غذا بروید و آنها را امتحان کنید و با کسب و کار خودتان مقایسه کنید.

هنگامی که کسب‌وکار خود را از دیدگاه مشتری تجربه می‌کنید، به دنبال نقاط ضعف و قوت باشید. آیا می‌توانید نقاط ضعفتان را مشاهده کنید؟ چگونه در مقایسه با کسب و کار شما کارها انجام می‌شود؟ کیفیت محصولات و خدمات مشتری آنها چطور است؟ مشتریان آنجا راضی هستند؟

همچنین، به بازار هدف آنها دقت کنید. چه افراد دیگری از کسب‌وکار آنها حمایت می‌کنند؟ آیا این افراد همان افرادی هستند که از شما هم خرید می‌کنند؟ با این سؤالات و تحقیقات مستقیم، می‌توانید اطلاعات زیادی جمع‌آوری کنید تا به شما در تعیین موقعیت فروش خود کمک کنید و پیشنهادات بهتری برای مشتریانتان ایجاد کنید.

نکته شماره 5: مشتریان هدف خود را وادار کنید تا همه‌چیز را به شما بگویند

نظرسنجی از مشتریان یک ابزار قدرتمند در تحقیقات بازار است، زیرا به شما این امکان را می‌دهد تا از ذهن مشتریان خود باخبر شوید. ایجاد یک نظرسنجی ساده است. از مشتریان بپرسید که چگونه عملکرد شما را ارزیابی می‌کنند و چگونه می‌توانید بهتر خدمت کنید.

 از آن‌ها بخواهید نقدها و پیشنهادات خود را به اشتراک بگذارند. همچنین، از آن‌ها بپرسید که از چه نوع محصولات و خدماتی استفاده می‌کنند و چه تغییراتی را در کسب‌وکارتان می‌پسندند.

به‌خاطر داشته باشید که برخی از بازخوردها ممکن است منفی باشند، اما این انتقادات می‌توانند به‌عنوان یک ابزار یادگیری برای بهبود خدمات و محصولات شما مفید باشند. از افرادی که در نظرسنجی شما شرکت می‌کنند، می‌توانید با اهدای هدایایی مثل کوپن تخفیف برای خرید بعدی، سپاس‌گزاری کنید.

چرا هر کسب و کاری به تحقیقات بازار نیاز دارد؟

تحقیقات بازار یکی از بهترین راه‌ها برای درک بهتر مشتریان، رقبا، و بازار است. هدف از این تحقیقات، مجهز کردن کسب و کارها با اطلاعات لازم برای تصمیم‌گیری هوشمندانه است.

وقتی کسب‌وکارهای کوچک در حال بررسی هستند که آیا می‌خواهند یک ایده تازه را پیاده‌سازی کنند، به بازار جدید وارد شوند، یا محصول یا خدمات جدیدی را معرفی کنند، انجام تحقیقات بازار امری بسیار حیاتی است. شرکت ایردا با تسهیل فرایند تحقیقات بازار، به کسب و کارهای فراوانی کمک کرده است تا جایگاه خود را در به خوبی در بازار پیدا کنند، اگر شما هم نیاز به دریافت چنین آمار و اطلاعات ارزشمندی برای کسب و کارتان هستید، تنها کافی است که با ما دغدغه هایتان را درمیان بگذارید.

10 لایک
کامنت :

لیست نظرات

فاطمه نظرزاده گفته :
ممنون از محتوای خوبتون
background Layer ۱