1401/06/24
زمان مطالعه : 11 دقیقه
تفاوت تحقیقات بازار و تحقیقات بازاریابی زمانی مهم می شود که بدانید در بسیاری از موارد این دو اصطلاح اشتباها به جای یکدیگر استفاده می شوند و حتی در عمل نیز ممکن است استراتژی های آنها به جای یکدیگر اجرا گردند. لذا تمام کسب و کارهایی که قصد اجرای تحقیقات بازار یا تحقیقات بازاریابی را دارند باید به خوبی از تفاوت تحقیق بازار با تحقیق بازاریابی آگاه باشند.
شاید در نگاه اول تفاوت تحقیقات بازار و تحقیقات بازاریابی چندان قابل درک و ملموس نباشد به همین دلیل هم شاهد آن هستیم که حتی گاهی اوقات افراد فعال در این حوزه نیز این دو مفهوم را به اشتباه و به جای یکدیگر استفاده می کنند. لذا اولین قدم برای موفقیت در زمینه تحقیقات بازاریابی یا تحقیقات بازار درک تفاوت تحقیق بازار با تحقیق بازاریابی است. با ما در این نوشته از بلاگ ایردا همراه باشید تا شما را با مهمترین فرق تحقیق بازار با تحقیق بازاریابی آشنا کنیم.
برای درک تفاوت تحقیقات بازار و تحقیقات بازاریابی ، ابتدا باید مفاهیم و تعاریف هر یک را به صورت جداگانه بدانیم. در این بخش و بخش بعدی هر یک از این اصطلاحات را برای شما توضیح می دهیم. اما تحقیقات بازار چیست؟
فرض کنید تولید کننده هستید و می خواهید یک محصول جدید بسازید ، مشخصات این محصول جدید از جمله رنگ ، ابعاد و حتی قیمت تاثیر زیادی روی میزان فروش آن در آینده خواهد داشت. شما به عنوان تولید کننده از کجا باید بفهمید که بازار آماده ارائه این محصول جدید هست یا نه؟ از کجا می توان میزان فروش و علاقه مردم به محصول جدید را ارزیابی کرد؟ از کجا باید میزان نیاز مردم به این محصول را اندازه گیری کنید؟ چگونه باید بهترین قیمت را تعیین کرد؟
پاسخ همه این سوالات را در تحقیقات بازار پیدا می کنید. تحقیقات بازار ، یک ارزیابی گسترده و جامع با هدف امکان سنجی برای ارائه محصول یا خدمات جدید می باشد. تحقیقات بازار نگاهی دقیق به بازار هدف کسب و کارها می اندازد و با دقتی فراوان و از ابعاد مختلف بازار هدف یک کسب و کار را مورد مطالعه قرار می دهد. البته این نوع تحقیقات تنها به ارائه محصول محدود نمی شود بلکه برای تعیین و انتخاب استراتژی های تبلیغاتی و اولویت بندی سازمانی نیز از تحقیقات بازار استفاده می شود.
با انجام تحقیقات بازار اطلاعات بسیار ارزشمند و مفیدی به دست می آورید که به شما در زمینه تعیین ویژگی های محصول ، تعیین قیمت ، اولویت بندی ، انتخاب استراتژی و حتی برنامه ریزی های بلند مدت و کوتاه مدت کمک می کند.
برای درک تفاوت تحقیقات بازار و تحقیقات بازاریابی ، به صورت جداگانه این دو اصطلاح را توضیح می دهیم. در بخش قبلی تحقیقات بازار را شرح دادیم و حالا نوبت به اصطلاح تحقیقات بازاریابی می رسد. بازاریابی یا مارکتینگ مجموعه ای از فعالیت ها و تکنیک ها برای کشف بازار و ارائه محصول است. تحقیقات بازاریابی نیز شامل تمام فعالیت هایی می باشد که یک سازمان برای بررسی فرآیندها و روش های بازاریابی انجام می دهد.
در تحقیقات بازاریابی ، مدیران و مسئولان یک سازمان نه روی بازار بلکه رو مارکتینگ یا بازاریابی ، تکنیک ها و روش های آن متمرکز هستند. وقتی یک شرکت بخواهد محصول جدیدی را وارد بازار کند یا میزان فروش محصولات قبلی را افزایش دهد به کمک تحقیقات بازاریابی می تواند بهترین و کارآمدترین روش ها را پیدا کرده و مشتریان بیشتری را جذب کند.
در تحقیقات بازاریابی ابتدا داده ها جمع آوری شده و در نهایت تجزیه و تحلیل می شوند. مجموع این اقدامات مدیران یک کسب و کار را قادر می سازد تا در مورد محصولات یا خدمات خود تصمیم بگیرند و راه حل هایی را برای مسائل بازاریابی ارائه دهند. به بیان دیگر تمامی فعالیت هایی که بخشی از بازاریابی یا مارکتینگ هستند و با نام چهار PS بازاریابی شناخته می شوند (محصول ، قیمت ، مکان و ترویج) زیر مجموعه تحقیقات بازاریابی قرار می گیرند.
خلاصه ای از مهمترین فعالیت های تحقیقات بازاریابی:
با اندکی دقت تا همینجا می توانید یکی از مهمترین موارد تفاوت تحقیقات بازار و تحقیقات بازاریابی را متوجه شوید. در بخش های بعدی به طور مفصل تر به فرق تحقیق بازار با تحقیق بازاریابی خواهیم پرداخت.
همانطور که در دو بخش قبلی گفتیم تحقیقات بازاریابی ، به معنای مطالعه و بررسی فرایند های بازاریابی ، تحلیل آن ها و گزارش اطلاعات می پردازد. اهداف عمده تحقیقات بازاریابی ، درک و شناخت تقاضای مشتریان و انتظارات آن ها از محصولات و خدمات یک شرکت است تا بتواند به تاثیرگذارترین شکل ممکن ، نیازهای آن ها را برطرف سازد.
از طرفی تحقیقات بازار شامل تمام فرآیندهای جمع آوری ، تجزیه و تحلیل و تفسیر اطلاعات در مورد یک محصول یا خدمت برای فروش آن در بازار موجود می باشد. به بیانی دیگر ، پروژه تحقیقات بازار در مورد ویژگی ها ، عادت ها ، موقعیت های مکانی و نیازهای بازار هدف یک بیزنس و رقبایی است که با آن ها رو به رو خواهد شد.
باتوجه به توضیحاتی که گفته شد ، عمده ترین و مهمترین موارد تفاوت تحقیقات بازار و تحقیقات بازاریابی عبارت است از؛
1- تحقیقات بازار درواقع یکی از زیر شاخه های تحقیقات بازاریابی محسوب می شود. به بیانی دیگر تحقیقات بازاریابی یکی از شاخه های مهم در علم بازاریابی است و یکی از زیر مجموعه های آن تحقیقات بازار می باشد.
2- تحقیقات بازار به مطالعه بازار هدف و رفتار مصرف کنندگان می پردازد اما تحقیقات بازاریابی روی برنامه ریزی دقیق و منطقی ، جزئی و تحلیل و بررسی مشکلات و ارائه راه حل متمرکز است.
3- تحقیقات بازار روی مسائلی همچون رفتار مصرف کنندگان و جنبه های مختلف بازار مطالعه می کند اما تحقیقات بازاریابی تمام فرایندهای بازاریابی و مارکتینگ از جمله تبلیغات ، بسته بندی و غیره را مورد مطالعه قرار می دهد.
4- یکی از مهمترین موارد تفاوت تحقیقات بازار و تحقیقات بازاریابی این است که در تحقیقات بازار مشخصا روی یک بازار معین تمرکز می کنیم و درباره آن به جمع آوری اطلاعات می پردازیم اما در تحقیقات بازاریابی یک حوزه عمومی و کلی را مطالعه و ارزیابی می کنیم.
5- نتایجی که در تحقیقات بازار به دست می آید مختص همان بازار است و قابل تعمیم به سایر بازارها نیست در حالی که نتایج حاصل از تحقیقات بازاریابی جامع تر بوده و قابل استفاده در سایر صنایع و بازارها هم هست.
6- دیگر فرق تحقیق بازار با تحقیق بازاریابی در این است که تحقیقات بازار درباره درک بازار هدف و شرایط و امکان تولید محصولات جدید می باشد و تحقیقات بازاریابی درباره روش های نوین و متفاوت برای حفظ بازار هدف است.
گرچه تحقیقات بازار و تحقیقات بازاریابی تفاوت های قابل توجهی دارند اما هر کدام را که بخواهید اجرا کنید به آمارهای دقیق و موثق در حوزه کاری خود نیاز دارید. بدون وجود آمار و دیتاهای معتبر عملا نتیجه گیری و اتخاذ راهبردهای اصلی امکان پذیر نیست. ایردا یکی از شرکت های بزرگ و موفق در زمینه تولید و ارائه انواع اطلاعات و آمارهای مختلف است.
شما می توانید با مراجعه به وبسایت ایردا از آمارها و اطلاعات دقیق و جامع درباره موضوعات دلخواه خود بهره مند شوید.
در بخش قبلی به 6 مورد از مهمترین موارد تفاوت تحقیقات بازار و تحقیقات بازاریابی اشاره کردیم. با این حال به نظر می رسد این 6 مورد را می توانیم در یک یا دو تفاوت اصلی خلاصه کنیم. با توجه به تمام توضیحاتی که تا اینجا درباره تعریف و تفاوت تحقیقات بازار و تحقیقات بازاریابی گفتیم دو تفاوت عمده و اصلی را می توان برای این دو اصطلاح ذکر کرد که عبارت اند از؛
1- تحقیقات بازاریابی مفهومی جامع تر و کلی تر از تحققیات بازار است و تحقیقات بازار جزئی از آن می باشد. برای مثال در مسیر اجرای تحقیقات بازاریابی ممکن است نیاز به اجرای یک پروژه تحقیقات بازار داشته باشیم.
2- نتایج حاصل از تحقیقات بازاریابی به دلیل جامع بودن قابل تعمیم به سایر صنایع و مشاغل نیز می باشد این در حالی است که نتایج حاصل از تحقیقات بازار صرفا مختص همان کسب و کار و همان بازار می باشد.
برای رسیدن به درکی عمیق تر از تفاوت تحقیقات بازار و تحقیقات بازاریابی ، در این قسمت این دو مفهوم را از جهات مختلف با یکدیگر مقایسه می کنیم.
تفاوت تحقیقات بازار و تحقیقات بازاریابی از نظر معنی
تحقیقات بازاریابی به مطالعه سازمان یافته و برنامه ریزی شده کلیه جنبه های بازاریابی با هدف شناسایی مشکلات ، ارائه راه حل و تصمیم گیری گفته می شود اما تحقیقات بازار بخشی از تحقیقات بازاریابی بوده و به مطالعه بازار هدف و رفتار مخاطبان می پردازد.
تفاوت تحقیقات بازار و تحقیقات بازاریابی از نظر سرشت و ذات
تحقیقات بازاریابی جنبه عمومی دارد و تمامی فعالیت های بازاریابی را در بر می گیرد در حالی که تحقیقات بازار ابعاد محدودتری دارد و به تجزیه و تحلیل یک بازار خاص می پردازد.
تفاوت تحقیقات بازار و تحقیقات بازاریابی از نظر هدف
هدف از تحقیقات بازاریابی ، بررسی و تجزیه و تحلیل کلیه اطلاعات مربوط به چهار اصل بازاریابی ( افراد ، قیمت ، مکان و ترویج ) است تا به این ترتیب مشخص گردد که چگونه تغییرات در هر یک از این جنبه ها روی رفتار نهایی مصرف کنندگان تاثیر می گذارد. در آن سو ، تحقیقات بازار مربوط به تجزیه و تحلیل یک جنبه واحد از چهار اصل بازاریابی ، یعنی مکان است.
تفاوت تحقیقات بازار و تحقیقات بازاریابی از نطر نتایج
هدف نهایی تحقیقات بازاریابی برای اطمینان از اتخاذ تصمیمات اصولی در مورد فعالیت های بازاریابی و برطرف شدن هرگونه مشکل است اما تحقیقات بازار برای تعیین میزان امکان پذیر بودن عرضه یک محصول یا خدمات در یک بازار مشخص انجام می شود.
تفاوت تحقیقات بازار و تحقیقات بازاریابی از نظر جز تشکیل دهنده
تحقیقات بازاریابی بخشی از سیستم اطلاعات بازاریابی است. تحقیقات بازار یکی از زیر شاخه های تحقیقات بازاریابی محسوب می شود.
تفاوت تحقیقات بازار و تحقیقات بازاریابی از نظر وابستگی
تحقیقات بازاریابی فرایندی مستقل است اما تحقیقات بازار به تحقیقات بازاریابی وابسته می باشد.
تحقیقات بازار یکی از ارکان مهم برای رشد و پیشرفت کسب وکارهای امروزی است. این تحقیقات به ما کمک می کند تا بهترین نتایج را در مدت زمانی معین کسب کنیم. اما اگر بپرسید چرا تحقیقات بازار مهم است؟ باید بگوییم زیرا این نوع تحقیق طیف گسترده ای از اطلاعات و آمارهای ارزشمند در زمینه های زیر را به ما می دهد؛
در این نوشتار سعی کردیم به خوبی شما را با تفاوت های موجود میان تحقیق بازار و تحقیق بازاریابی آشنا کنیم.
درک تفاوت های میان این دو مفهوم برای سازمان و کسب و کارهای مختلف بسیار ضروری است زیرا تکنیک ها و اصول اجرای آنها نیز متفاوت می باشد. لذا برای موفقیت در زمینه تحقیقات بازار یا تحقیقات بازاریابی ابتدا باید به خوبی ماهیت و ذات آنها را بشناسیم.
قدم بعدی برای کسب موفقیت و نتایج صحیح در این تحقیقات ، بهره مندی از بانک اطلاعاتی و آماری موثق و معتبر است. در هر زمینه ای که فعالیت می کنید دسترسی به آمار و دیتاهای دست اول و به روز مهمترین شرط برای موفقیت و تحلیل بازار می باشد. ایردا یک سیستم جامع و کامل از اطلاعات آماری است که در هر زمینه ای دیتاهای دست اول و جدید را در اختیار شما می گذارد.
چکیده مقاله:
تحقیقات بازار و تحقیقات بازاریابی دو اصطلاحی هستند که در بسیاری از موارد ، اشتباها به جای یکدیگر استفاده می شوند. درک تفاوت های میان این دو مفهوم برای سازمان و کسب و کارهای مختلف بسیار ضروری است زیرا تکنیک ها و اصول اجرای آنها نیز متفاوت می باشد.
لذا برای موفقیت در زمینه تحقیقات بازار یا تحقیقات بازاریابی ابتدا باید به خوبی ماهیت و ذات آنها را بشناسیم.
دو تفاوت عمده و اصلی را می توان برای این دو اصطلاح ذکر کرد که عبارت اند از؛
1- تحقیقات بازاریابی مفهومی جامع تر و کلی تر از تحققیات بازار است و تحقیقات بازار جزئی از آن می باشد. برای مثال در مسیر اجرای تحقیقات بازاریابی ممکن است نیاز به اجرای یک پروژه تحقیقات بازار داشته باشیم.
2- نتایج حاصل از تحقیقات بازاریابی به دلیل جامع بودن قابل تعمیم به سایر صنایع و مشاغل نیز می باشد این در حالی است که نتایج حاصل از تحقیقات بازار صرفا مختص همان کسب و کار و همان بازار می باشد.
لیست نظرات
نظری برای این نوشته ثبت نشده است