EN
تفاوت روش تحقیقات بازار کمی و تحقیقات بازار کیفی

1401/06/24

زمان مطالعه : 11 دقیقه

تفاوت روش تحقیقات بازار کمی و تحقیقات بازار کیفی، برای کسب و کارها بسیار مهم است. به طور کلی برای انجام تحقیقات بازار ، دو روش تحقیق کمی و کیفی وجود دارد. یکی از سوالات پرتکرار این است که تفاوت روش تحقیقات بازار کمی و تحقیقات بازار کیفی در چیست؟ چه چیزی باعث تمایز و تفاوت این دو روش شده است؟ کدام روش مقرون به صرفه تر است؟

ما در این مقاله از ایردا ، به توضیح تفاوت روش تحقیقات بازار کمی و تحقیقات بازار کیفی و بررسی درجه اعتبار هر یک می پردازیم.

 

تفاوت تحقیقات بازار کمی و کیفی

 

پژوهش کمی چیست؟

برای درک بهتر تفاوت روش تحقیقات بازار کمی و تحقیقات بازار کیفی ، ابتدا معنای تحقیقات بازار کمی را توضیح می دهیم. به طور کلی در علم آمار ، به تحقیقی که از طریق اطلاعات آماری و داده‌ های عددی انجام می‌شود ، پژوهش کمی می‌ گویند. درواقع اطلاعات و دیتاهای به دست آمده در این شیوه عددی هستند.

در این شیوه متغیرها را با تجزیه و تجزیه و تحلیل اعداد و ارقام بررسی می کنیم تا در نهایت به کمک این اعداد بتوانیم به نتایج و راه حل ها دست پیدا کنیم. فرآیند آنالیز اطلاعات نیز به کمک نرم ‌افزارهای پیشرفته به ‌سرعت انجام می گیرد و در کوتاهترین زمان ممکن حجم زیادی از اطلاعات تجزیه و تحلیل می شوند.

اصلی ترین تفاوت روش تحقیقات بازار کمی و تحقیقات بازار کیفی نیز در وجود یا عدم وجود مقادیر عددی است. همین موضوع باعث ایجاد تفاوت های عمده در ذات و ماهیت این دو نوع تحقیق می شود. اصولا تحقیقات کمی بازار ، نیازمند دقت بسیار بالای محقق و درستی و شفافیت اطلاعات وارد شده است.

محقق یا کارفرمایی که قرار است یک تحقیق کمی اجرا کند باید اطلاعات خوب و درستی از علم آنالیز آماری داشته باشد تا بتواند به نتایج درستی دست پیدا کند. برای این که نتایج حاصل از یک تحقیق آماری معتبرتر باشد باید آن را در مقیاس بزرگتر و با حجم نمونه بیشتر انجام داد.

 

تحقیقات کمی بازار چه ویژگی هایی دارد؟

تفاوت روش تحقیقات بازار کمی و تحقیقات بازار کیفی در ویژگی ها و ذات این نوع تحقیقات نهفته است. به طور کلی روش تحقیق کمی و کیفی ، هر دو روش هایی کارآمد برای انجام تحقیقات بازار هستند. با این حال تفاوت هایی نیز دارند که هر یک را برای سبک خاصی از موضوعات مناسب می کند. وقتی صحبت از تفاوت روش تحقیقات بازار کمی و تحقیقات بازار کیفی به میان می آید ، مقصود ما این است که با شناخت تفاوت ها به این نکته پی ببریم که بهترین روش برای تحقیق موضوع مورد نیاز کسب و کار ما چیست.

تحقیقات کمی ، چند ویژگی بارز و اصلی دارد که آن را از دیگر روش ها متمایز می کند. این ویژگی ها عبارت اند از؛

  • با اعداد و ارقام و به شکل نمودار و جدول بیان می‌شود.
  • تجزیه و تحلیل اطلاعات با آنالیز آماری صورت می ‌گیرد.
  • پرسش ‌هایی کوتاه مطرح می ‌کند.
  • به تعداد زیادی پاسخ ‌دهنده نیاز دارد.
  • بر آزمایش فرضیات و نظریات پژوهش متمرکز است.

 

 

 

روش های انجام تحقیقات کمی بازار

تا اینجا برای درک بهتر تفاوت روش تحقیقات بازار کمی و تحقیقات بازار کیفی ،‌ به توضیح مفهوم و ویژگی های اصلی تحقیقات کمی ، پرداختیم. برای انجام هر پژوهش به روش تحقیق کمی و کیفی ، ابزارهای خاصی وجود دارد که به کمک آنها تحقیق به نتیجه می رسد.

در تحقیقات بازار کمی ، از روش های زیر برای جمع آوری اطلاعات و دیتاهای مورد نیاز استفاده می شود؛

 

  • مشاهده: درواقع ساده ‌ترین روش جمع ‌آوری اطلاعات کمی ، مشاهده رفتار یا سایر حالت های بازار هدف یا مردم است.
  • برگزاری نظرسنجی: در این شیوه ، محقق باید تعدادی سوال مطرح کند و به صورت حضوری یا آنلاین در اختیار افراد جامعه هدف قرار دهد. البته ناگفته نماند که طراحی پرسشنامه یا نظر سنجی به آسانی طراحی چند سوال ساده نیست و باید این ابزارها از نظر روایی و پایایی تایید شده باشند.

در غیر این صورت اطلاعاتی که از این طریق به دست می آیند چندان معتبر نیست و حتی ممکن است دارای خطا و بایاس یا سوگیری های شدید بوده باشد. لذا در روند جمع آوری اطلاعات از این طریق باید از ابزارهای استاندارد استفاده کنید.

  • انجام آزمایش: در برخی مواقع برای جمع آوری اطلاعات در تحقیقات بازار می توانیم با طراحی آزمایش ، متغییرها و پارامترهای مورد نظرمان را آزمایش کنیم. در نهایت به این طریق روابط علت و معلولی را کشف خواهیم کرد.

حال که با روش تحقیق کمی آشنا شدیم وقت آن است که برای شناخت بیشتر تفاوت های بین روش تحقیق کمی و کیفی ، به سراغ روش کیفی برویم. ناگفته نماند که اگر برای انجام تحقیقات کمی بازار ، به طراحی ابزارهایی همچون پرسشنامه ، مصاحبه ، آزمایش یا نظرسنجی نیاز دارید یا به دنبال اطلاعات و آمارهای دست اول هستید ، می توانید به سایت ایردا مراجعه کرده و از خدمات آماری متنوع آنها بهره مند شوید.

 

تحقیقات بازار کیفی چیست؟

شناخت تفاوت روش تحقیقات بازار کمی و تحقیقات بازار کیفی ، بدون آگاهی از مفهوم تحقیقات کیفی ممکن نیست. اصولا به تحقیقی که بر پایه تجزیه و تحلیل ‌های غیر عددی و به صورت تجربی ، اکتشافی و فیزیکی برای درک افکار ، تجربیات و نیازهای بازار در یک بستر کاملا واقعی و طبیعی انجام می‌ شود ، تحقیقات کیفی بازار گفته می شود.

درواقع تحقیقات کیفی بر پایه اعداد نیستند و همانطور که گفتیم این موضوع باعث تفاوت عمده با تحقیقات کمی شده است. این شیوه از پژوهش برای کسب و کارها و بیزنس ها ، کاربردهای فراوانی دارد.

 در تحقیقات کیفی بازار ، محقق به بینش و شناختی عمیق درباره موضوع مورد تحقیق دست پیدا کرده و با استفاده از تئوری‌ های مختلف و بررسی‌ های موضوعی ، داده‌ های پژوهشی را آنالیز می کند. یکی از نکات مهمی که درباره پژوهش های کیفی باید بدانید این است که معمولا این گونه پژوهش ها قابل تکرار نیستند.

همچنین به این دلیل که معمولا جمع آوری داده ها فرآیندی سخت و زمانبر است و داده ها از نمونه کوچکی از بازار هدف تهیه می شود ، نتایج قابل تعمیم به سایر حوزه های کاری نیست.

 

آیا تحقیقات کمی درجه اعتبار کمی دارند؟

این موضوع به آن معنا نیست که تحقیقات کیفی ، درجه اعتبار کمی دارند. درواقع اگر کسب و کارها بتوانند با صرف کمی حوصله و وقت ، به خوبی اطلاعات و دیتاهای مورد نیاز در تحقیقات کیفی را از جامعه و بازار هدف جمع کنند ، نتایج حاصل از این تحقیقات نیز بسیار کارآمد است.

اما باتوجه به این که اطلاعات به دست آمده در این روش باید به شکلی عمیق تر واکاوی و تحلیل شود معمولا شرکت ها سعی می کنند از نمونه تحقیقاتی کوچکتری استفاده کنند تا در نهایت فرآیند تجزیه و تحلیل داده ها بیش از حد طولانی نشود و سریعتر به نتیجه برسند. همین موضوع باعث می شود تا نتوانیم نتیجه تحقیق را به طور کلی تعمیم بدهیم. اما به طور کلی نتایج و اطلاعاتی که از طریق تحقیقات کیفی به دست می آیند بسیار حائز اهمیت و قابل استناد می باشند و برای رشد و موفقیت کسب و کارها مفید هستند.

 

تحقیقات بازار کیفی چه ویژگی هایی دارد؟

تفاوت روش تحقیقات بازار کمی و تحقیقات بازار کیفی را می توان در ویژگی ها منحصر به فرد روش تحقیق کمی و کیفی پیدا کرد. از مهمترین و اصلی ترین ویژگی های تحقیقات بازار کیفی ، موارد زیر هستند؛

  • شیوه تجزیه و تحلیل‌ در این روش به شکل جمع ‌بندی ، طبقه ‌بندی و تفسیر اطلاعات است.
  • اطلاعات در قالب کلمات و به صورت غیر عددی بیان می‌ شود.
  • این نوع تحقیق روی بررسی نظرات ، افکار ، ایده‌ها و فرضیات متمرکز است.
  • برای حصول نتیجه به تعداد زیاد پاسخ‌ دهندگان نیاز ندارد.
  • محقق پرسش‌ های تشریحی مطرح می ‌کند.

 

روش های انجام تحقیقات کیفی بازار

همانطور که گفتیم یکی از تفاوت های مهم بین روش تحقیق کمی و کیفی ، نحوه اجرا و انجام آنهاست. برای استخراج اطلاعات ، از روش های زیر در تحقیقات کیفی استفاده می شود؛

  • ابزار مشاهده: محقق در این روش به مشاهده دقیق رفتار و فرهنگ بازار هدف ، در زمانی طولانی و در محیطی واقعی می ‌پردازد.
  • ابزار مصاحبه: این روش با طرح سوالات تشریحی و دریافت پاسخ شفاهی یا کتبی ، از بازار هدف ، انجام می‌شود.

 

تفاوت روش تحقیقات بازار کمی و تحقیقات بازار کیفی

با توضیحاتی که درباره دو روش تحقیق کمی و کیفی دادیم ، احتمالا خودتان توانسته اید مهمترین تفاوت روش تحقیقات بازار کمی و تحقیقات بازار کیفی را درک کنید. در این بخش بیشتر به تفاوت های میان روش تحقیق کمی و کیفی می پردازیم.

 

نوع داده ها و اطلاعات

همانطور که گفتیم تحقیقات کیفی ، حالتی پویا دارند و نتایج آنها تفسیری هستند. اطلاعاتی که در این روش به دست می آید قابل اندازه گیری و عدد گذاری نیست. این در حالی است که نتایج تحقیقات کمی ، برونداد عددی دارند و هر متغییر را با یک عدد می توان نشان داد. تحقیق کیفی ، توصیف محور است و تحقیق کمی ، عدد محور.

دیگر تفاوت روش تحقیقات بازار کمی و تحقیقات بازار کیفی در داده هایی نهایی است. داده ها و اطلاعاتی در پایان خواهیم داشت متفاوت می باشد. در تحقیقات کیفی ، داده های حالت تفسیری دارند و باید یک به یک تحلیل شوند چراکه این اطلاعات بر مبنای تعاملات انسانی ، دانش ، رفتار ، احساسات ، تجربه و نظر افراد ، مکاتبات و نیز آنالیز اسناد به دست آمده است.

 

میزان هزینه ها

یکی دیگر از موارد تفاوت روش تحقیقات بازار کمی و تحقیقات بازار کیفی ، میزان هزینه انجام این تحقیقات است. همانطور که می دانید شرکت ها اغلب بودجه های محدودی دارند و این موضوع یکی از فاکتورهای پررنگ در اجرای تحقیقات بازار است.

به طور کلی بین روش تحقیق کمی و کیفی ، تحقیق کیفی هزینه بر تر و گرانتر می باشد زیرا اطلاعات در این حالت به سختی جمع آوری می شود و تجزیه و تحلیل آنها نیز سخت تر خواهد بود. تحقیقات کمی ، معمولا سرعت بیشتری دارند ، آسانتر جمع آوری و تحلیل می شوند و به همین علت هم مقرون به صرفه تر هستند.

 

درجه اعتبار

بی انصافی است اگر بگوییم تحقیقات کیفی ، درجه اعتبار کمتری نسبت به تحقیقات کمی دارند. درواقع هر تحقیق اگر به درستی انجام نشود نتایج آن درجه اعتبار کمی خواهد داشت یا حتی فاقد اعتبار می باشد.

با این حال باتوجه به این نکته که داده های جمع آوری شده در تحقیقات کیفی ماهیت توصیفی دارند و نمی ‌توان از استانداردهای متعارف اعتبار سنجی برای آنها استفاده کرد ، لذا نتایج آن نیز قابل تعمیم نخواهد بود.

تحقیقات کمی ، به این دلیل که مبتنی بر اعداد و ارقام واضح و قواعد ریاضی هستند و رویکرد منطقی تری دارند کاملا قابل اعتماد هستند. ( اگر تحقیق به درستی انجام شده باشد.) همچنین این روش تحقیق ، قابلیت اعتبار سنجی و تکرار نیز دارد.

 

آیا می توان تحقیق کمی و کیفی را همزمان اجرا کرد؟

بعضی از موضوعات را ممکن است صرفا بتوانیم به یکی از دو روش تحقیق کمی و کیفی اجرا کنیم. با این حال از نظر علمی هیچ محدودیتی برای اجرای هردو روش تحقیق کمی و کیفی ، برای یک موضوع وجود ندارد.

در سراسر دنیا نیز محققان و کسب و کارهای مختلف ، از ترکیب این دو روش برای رسیدن به نتایج دقیق تر استفاده می کنند. دراقع هر یک از دو روش تحقیق کمی و کیفی مزایایی دارند که اجرای همزمان آنها باعث می شود که از همه این مزایا بهره مند شوید و نتایج تحقیق ، گسترده تر و معتبرتر باشد. با این حال شناخت تفاوت روش تحقیقات بازار کمی و تحقیقات بازار کیفی ، برای تصمیم گیری و انتخاب بین آنها اهمیت زیادی دارد.

شما می توانید با توجه به تفاوت روش تحقیقات بازار کمی و تحقیقات بازار کیفی ، تصمیم بگیرید که می خواهید از کدام یک از این روش ها برای تحقیقات بازار خود استفاده کنید. اجرای همزمان این دو روش نیز باعث حصول نتایج دقیق و بسیار کاربردی می شود.

 

زمان مناسب برای انجام تحقیقات کمی و کیفی بازار

یکی از نکات مهم برای موفقیت در برگزاری تحقیقات بازار ، زمان بندی است. شما باید تحقیقات خود را از نظر زمانی در یک موقعیت خوب قرار دهید. مثلا زمانی که بازار در نوسان یا تنش است نتایجی که به دست می آورید قابل تعمیم نیست لذا باید از نظر زمانی نیز ، بهترین شرایط و تایم را انتخاب نمائید.

در نهایت آنچه که در کنار شناخت تفاوت روش تحقیقات بازار کمی و تحقیقات بازار کیفی ، بسیار حائز اهمیت است ، طراحی درست و اصولی تحقیق و اجرای صحیح آن است. اگر خودتان اطلاعات و دانش کافی در جهت اجرای تحقیقات بازار را ندارید بهتر است برای جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه ، این کار را به یکی از شرکت های معتبر در این زمینه همچون ایردا محول کنید. ما در مجموعه ایردا ، ضمن ارائه اطلاعات و آمارهای مختلف به صورت دست اول و تازه ، تمامی تحقیقات بازار کیفی و کمی کسب و کار شما را طراحی و اجرا خواهیم کرد.

 

 

 

چکیده مقاله:

برای انجام تحقیقات بازار ، دو روش تحقیق کمی و کیفی وجود دارد. مهمترین تفاوت های روش تحقیقات بازار کمی و تحقیقات بازار کیفی عبارت اند از؛

نوع داده ها و اطلاعات

همانطور که گفتیم تحقیقات کیفی ، حالتی پویا دارند و نتایج آنها تفسیری هستند. این در حالی است که نتایج تحقیقات کمی ، برونداد عددی دارند و هر متغییر را با یک عدد می توان نشان داد.

میزان هزینه ها

به طور کلی تحقیق کیفی هزینه بر تر و گران تر از تحقیق کم، می باشد زیرا اطلاعات در این حالت به سختی جمع آوری می شود و تجزیه و تحلیل آنها نیز سخت تر خواهد بود.

درجه اعتبار

باتوجه به این نکته که داده های جمع آوری شده در تحقیقات کیفی ماهیت توصیفی دارند و نمی ‌توان از استانداردهای متعارف اعتبار سنجی برای آنها استفاده کرد ، لذا نتایج آن نیز قابل تعمیم نخواهد بود.

تحقیقات کمی ، به این دلیل که مبتنی بر اعداد و ارقام واضح و قواعد ریاضی هستند و رویکرد منطقی تری دارند کاملا قابل اعتمادتر هستند.

در نهایت آنچه که بسیار حائز اهمیت است ، طراحی درست و اصولی تحقیق و اجرای صحیح آن می باشد. توصیه می کنیم اگر خودتان اطلاعات و دانش کافی در جهت اجرای تحقیقات بازار را ندارید بهتر است برای جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه، این کار را به یکی از شرکت های معتبر در این زمینه همچون ایردا محول کنید.

1 لایک
کامنت :

لیست نظرات

نظری برای این نوشته ثبت نشده است

background Layer ۱